تبلیغات
SeaTrade & Transport - مطالب آبان 1388
شنبه 30 آبان 1388  12:10 ق.ظ    ویرایش: چهارشنبه 29 آذر 1396 01:23 ب.ظ

برای اینکه تصویر را بهتر ببنید ابتدا آنرا خیره کنید.

چگونه کشتی غرق می شود

آیا تا به حال به این موضع فکر کرده اید که چرا با وجود این همه قوانین باز هم کشتی ها غرق می شوند؟ بعضی از کشتی هایی که اخیرا غرق شده اند مطابق استاندارهای امروزی ساخته شده بودند علی رغم این که جزئیات دقیق علت غرق شدن بسیاری از کشتی ها در دسترس نیست اما یک علت در همه موارد مشهود است: وارد شدن بیش از اندازه آب به داخل کشتی. 
بسیاری از کشتی ها به گونه ای ساخته شده یا ساخته می شوند که حتی اگر دو بخش کناری از چند بخش مجزای کشتی پر از آب شود باز هم شناور بمانند.( Two-compartment vessels) 

 علی رغم این که امروزه حفظ تعادل کشتی در مقابل خطرات احتمالی بسیار پیچیده است اما آنقدر ضرورت ندارد که کشتی به گونه ای طراحی شود که با بیش از دو بخش پر از آب شناور باقی بماند. 
یکی کشتی می تواند به دلایل مختلفی واژگون شده یا غرق شود یکی از دلایل واضح صدمه دیدن بیش از آن چه که کشتی برای تحمل آن طراحی شده، است بطور مثال آب گرفتگی سه بخش از قسمتهای کشتی شرایط بحرانی را بوجود خواهد آورد مانند زمانی که یک صدمه کوچک بر روی بدنه کشتی گسترش یافته و سه بخش از بخش های مجزای کشتی را دچار صدمه کند. 
از دیگر دلایل می تواند مواردی چون نداشتن تعادل مناسب پیش از صدمه دیدن یا شرایط آب و هوایی بسیار بد، فراتر از آنچه قوانین برای یک کشتی پیش بینی کرده است، باشد. 
در موارد بسیار خاص حتی ممکن است کشتی بدون این که صدمه ببیند واژگون شود،اما در شرایط صدمه دیدگی احتمال واژگونی و غرق شدن بسیار بیشتر است. 
به هر حال کشتی ها را نمی توان غرق نشدنی ساخت و تا حدی باید احتمالات را در نظر گرفت نیاز کشتی ها به مقاومت در برابر غرق شدن در حالت آب گرفتگی دو بخش از قسمتهای آن امری طبیعی است: هر سوراخ کوچکی می تواند باعث آب گرفتگی دو قسمت شود اگر در محل تیغه یا دیواره بین دو قسمت بوجود آید. 
آب گرفتگی سه بخش از قسمتهای کشتی در صورت سوراخ یا صدمه ای به بزرگی طول یکی از بخش ها اتفاق می افتد. 
قوانین قدیمی حفظ پایداری در زمان صدمه حداقل طولی را برای قسمتها در نظر می گیرد که در واقع حداکثر طول صدمه ای است که کشتی می تواند تحمل کند. 
حداقل طول این قسمتها با توجه به طول کشتی که برای کشتی های پست پاناماکس حدود 11 متر است در نظر گرفته می شود در حالی که برای یک کشتی 75 متری تنها در حدود پنج متر خواهد بود بنابراین صدمه ای را که یک کشتی پست پاناماکس به راحتی می تواند تحمل کند به راحتی کشتی های کوچکتر را غرق خواهد کرد. در قوانین جدید حفظ پایداری کشتی حداقل طول برای قسمتها در نظر گرفته نمی شود اما این مسئله با توجه به دیگر شرایط رعایت می شود خصوصا اگر تعداد افراد بیشتری روی عرشه کشتی باشند رعایت ایمنی بیشتر ضروری است. 
اگرچه صدمه دیدن بدنه کشتی به اندازه بیش از دو قسمت کمی غیر محتمل است اما در صورتی که اقدام مناسبی صورت نگیرد( مانند نبستن درب های اتصال بخش ها به یكدیگر ) می تواند منجر به غرق شدن کشتی شود بنابراین بحثی در مورد این که آیا باید درب های ضد آب قسمتها را در دریا باز کرد یا خیر وجود دارد مانند این که شرایط بحرانی بعلت عدم نصب صحیح لوله ها و مجرای انتقال آب در یکی از قسمتها پدید آید که می تواند منجر به انتقال این خطر به قسمتهای دیگر و در نتیجه غرق شدن کشتی شود در چنین مواردی پمپ آب هم تنها گاهی اوقات سرعت وقوع این حادثه را کاهش می دهد و نمی تواند کشتی را نجات دهد. 
یکی از عوامل مهم کمک کننده به کشتی در جهت حفظ حیات خود پایداری آن قبل از آسیب دیدن است اگر پایداری ابتدایی آن ناکافی بوده یا بیش از حد مجاز خطوط بارگیری ، بارگیری کرده باشد،کشتی آن گونه که برای مقاومت در برابر آسیب ها طراحی شده است عمل نخواهد کرد. 
برای بسیاری از کشتی ها حفظ پایداری کافی در طول سفر به یک چالش تبدیل شده است در هنگام تحویل کشتی از کشتی سازی، کشتی ها دارای یک حاشیه یا حدی از وزن و پایداری است اما هنگامی که اثرات طبیعی چون تجهیز، تبدیل و اصلاح و بروز رسانی روی کشتی را جمع کنیم آنگاه پایداری به عنوان یک موضوع همیشگی در چرخه زندگی یک کشتی نمود پیدا می کند. 
مشخص کردن دقیق حاشیه وزن و پایداری می تواند راه حلی برای این موضوع در مراحل ساخت کشتی های جدید باشد همانطور که انتظار، داشتن یک کشتی غیر قابل غرق شدن امری نامعقول و غیرممکن است. 
اما موارد مهم دیگری نیز هست که باید مدنظر قرار بگیرد بطور مثال اطمینان از این که کلیه تغییرات بطور کاملا حرفه ای صورت گرفته و وزن و پایداری بطور مداوم مورد توجه واقع می شوند. 

   


نظرات()  
چهارشنبه 27 آبان 1388  11:47 ب.ظ    ویرایش: پنجشنبه 28 آبان 1388 12:03 ق.ظ

پالت پلاستیکی

بی شك تاكنون برای خرید لوازم خانگی به فروشگاههای بزرگ رفته اید در این فروشگاهها اگر دقت كنید می بینید كه لوازم خانگی بزرگ مانند یخچال، فریزر، اجاق گاز و... همه معمولا بر روی تخته های چوبی قرار دارند آیا تاكنون به این مسئله فكر كرده اید كه بسته بندی های كارتنی چگونه مسیرهای طولانی را از كشورهای مختلف طی كرده و بدون اینكه صدمه ببینند به مقصد می رسند. شاید به فكر كانتینر بیافتید! درست است اما آیا به این نكته هم فكر كرده اید كه بارگیری و تخلیه این بسته بندی های كارتنی درون یك كانتینر چقدر سخت خواهد بود. البته امروزه با وجود تجهیزات تخلیه و بارگیری مانند لیفتراك ها دیگر این امر سخت نیست اما باید به یاد داشته باشید كه لیفتراك هم اگر قرار باشد این بسته های كارتنی را یكی یكی به درون كانتینر برده یا از آن خارج كنند باز فرآیندی مشكل و زمان بر خواهد بود. پس چه باید كرد؟ پاسخ استفاده از پالت است تخته هایی كه چندین كارتن را می توان روی آن قرار داد و بعد از مهار سازی بصورت یك واحد جدا درآورد تا بتوان با لیفتراك آن را به راحتی بلند كرد و فرآیند تخلیه و بارگیری كانتینر را كارا تر كرد.

ادامه مطلب

پالت چوبی با دستکش

برای اینکه تصویر را بهتر ببینید ابتدا آنرا ذخیره کنید.

اندازه پالت

 

 

   


نظرات()  
  • کل صفحات:2  
  • 1
  • 2
  •   

SeaTrade & Transport

زكات علم آموختن آن به دیگران است