خروج انگلستان از اتحادیه اروپا

در ۲۳ ژوئن ۲۰۱۶ ، اکثریت ۵۱.۹ درصد از رای دهندگان انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا رای دادند. این همه‌پرسی در واقع آغاز سفری پرحاشیه با اما و اگرهای فراوان شد. همانطور که به تاریخ ۳۱ اکتبر ۲۰۱۹ نزدیک می شویم جنجالها و واکنش های احزاب مختلف در انگلستان و اتحادیه اروپا پر رنگ تر و پر تنش تر می شود.

آیا بوریس جانسون خواهد توانست این کشتی گیرافتاده در تلاطم خروج از اتحادیه اروپا را به سلامت به ساحل برساند؟

اما داستان این برکسیت (Brexit) چیست. برکسیت مخفف دو واژه انگلیسی British و Exit می باشد یعنی خروج بریتانیا (از اتحادیه اروپا)

در خصوص تاریخچه شکل گیری اتحادیه اروپا در اینترنت مطلب زیاد می باشد و نیازی ندارد که در مورد آن بیشتر مطلبی بنویسم. اما مطالب در خصوص اثرات احتمالی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بر صنعت حمل ونقل برای کشوری که تمرکز عمده حمل نقل در آن بر دریا می باشد، بسیار کم می باشد.

نباید فراموش کرد که انگلیس هیچگاه بطور کامل به عضویت اتحادیه اروپا درنیامد و تنها بخشی از قوانین و مقررات اتحادیه را پذیرفته بود. البته این مسئله صرفا در خصوص انگلستان نمی باشد و سیستم پیچیده اتحادیه اروپا به این شکل است که هر کشوری می تواند بصورت  انتخابی در بعضی مزایای حاصل از اتحادیه اروپا شرکت کند.

مثلا انگلیس پول واحد(یورو) و ویزای شنگن را نپذیرفت. اما خیلی از مقررات را هم پذیرفت مثل تعیین تکلیف در خصوص مهاجران و مهاجرت، رویه های تجاری و ..

در زمان درخواست عضویت انگلستان در سال ۱۹۶۳ حتی مازشال دوگل مخالفت خود را با اینکار اعلام ومانع عضویت انگلستان شد. اگرچه بعدها این کشور به عضویت اتحادیه اروپا درآمد اما طبق تاریخ هم توافق کامل در عضویت حاصل نشده بود و نه بطور کامل انرا پذیرفت و نه حتی الان که می خواهد خارج شود توافق کلی وجود دارد.

اخیرا حتی این مسئله به تقابل احزاب با ملکه منجر شده است. حال باید دید در این مدت اندک آیا انگلستان خواهد توانست سازوکار مناسبی برای خروج ارائه کند. زیرا خروج بسیار پیچیده است و باید تکلیف بسیاری از امور مشخص شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص اتحادیه اروپا، تاریخچه و برکسیت پادکست بسیار خوب زیر را به زبان فارسی می توانید گوش کنید.

برکسیت چیست و چگونه به وجود آمد؟

اما اثرات آن بر صنعت کشتیرانی

برای بسیاری از افراد موجود در این فضا ، عدم اطمینان در مورد مشخصات این تغییرات منبع استرس قابل توجهی است. آنچه ممکن است برای کاهش این استرس مفید باشد ، این تصور است که انتظار نمی رود Brexit تأثیر قابل توجهی در روابط انگلیس با کشورهای غیر اتحادیه اروپا در بخش حمل و نقل داشته باشد ، گروهی که بیش از نیمی از کل حجم تجارت انگلیس را شامل می شود.

اما در خصوص تاثیر برکسیت بر حمل ونقل به اتحادیه اروپا صرفا حدس و گمان وجود دارد. در این خصوص دو موضوع بیشتر پرنگ است که عبارتند از:

افزایش مدت زمان تحویل کالاها

افزایش هزینه ها

افزایش زمان نحویل کالا

به عنوان یک عضو اتحادیه اروپا ، شرکت های انگلیس بدون شک به زمان تحویل بسیار کوتاه عادت کرده اند.

جدایی از اتحادیه ، حتی اگر توافق نامه تجارت آزاد با اتحادیه اروپا رعایت شود ، پایان ناگهانی تجربه حمل و نقل بین المللی “بدون مرز” را که امروز شرکت ها از آن لذت می برند ، به پایان خواهد رساند.

حجم قابل توجهی از حمل و نقل باربری انگلیس از اتحادیه اروپا با استفاده از شناورهای رو-رو انجام می شود ، که حامل کامیون هایی با کالاهایی هستند که می توانند مستقیم به/از کشتی تخلیه و بارگیری شده و سپس به مسیر خود ادامه دهند..

در بسیاری از سناریو های  خروج ، این کامیون ها در حال حاضر باید منتظر ماموران گمرکی باشند تا بتوانند از روی کاغذ و یا حتی از نظر فیزیکی کالاها را بررسی کنند. این تاخیر در بازرسی ، که در صورت یافتن هرگونه اختلاف در اسناد گمرک ، بیشتر می شود ، کل روند حمل و نقل را کند می کند و حتی ممکن است هرگونه مزایای صرفه جویی در زمان به دست آمده از روش حمل و نقل رو-رو را از بین ببرد.

زمان کنترل توسط ماموران مرز نیز تأثیر زیادی خواهد داشت. براساس مقاله دانشکده اقتصاد لندن(London School of Economic) ، بررسی های مربوط به وسایل نقلیه حامل کالای صادراتی به کشورهای اتحادیه اروپا در حال حاضر به طور متوسط ​​۲ دقیقه در بندر Dover انگلیس بطول می انجتامد، در مقایسه با متوسط ۲۰ دقیقه ای که برای تجارت کالاها با کشورهای غیر اتحادیه اروپا طول می کشد.

در حالی که خروج انگلستان باعث کاهش این ۲ دقیقه زمان انتظارنمی شود بلکه حداقل ۲ دقیقه دیگر به این زمان اضافه خواهد شد. تأثیر تجمعی این زمان افزایش یافته در هر کامیون به طور بالقوه می تواند منجر به صف های طولانی پنج ساعته در مسیر ورود به بندر شود.

این تاخیر ها می توانند اثرات مخرب بالقوه ایی به همراه داشته باشند. یک شرکت تولیدی انگلیسی که از یک سیستم مدیریت موجودی به موقع برای ورودی های اروپایی خود استفاده می کند ممکن است کمبود عرضه را در زمان پس از خروج تجربه کند. بطور مشابه زمان تحویل تضمینی به مشتریان نهایی نیازمند تجدید نظر در بنگاه های وارد کننده از کشورهای اتحادیه اروپا خواهد داشت.

افزایش هزینه ها

ترک اتحادیه مانع از حق حضور شرکتهای حمل و نقل انگلیسی برای حمل کالا در بنادر اتحادیه اروپا نمی شود. با توجه به گفته نورتون رز فولبرایت(Norton Rose Fulbright) ، اما به احتمال زیاد خروج از اتحادیه، پذیرش انگلیس را در یک بازار واحد اروپایی با دسترسی آنها به تجارت بدون مالیات و عوارض در سراسر مرزهای اروپا و حقوق خدمات دریایی کابوتاژ در سراسر اتحادیه اروپا را از بین می برد.

با توجه به مالیات و عوارض ، بارزترین تأثیر آن بر مالیات بر ارزش افزوده خواهد بود. صادرات کالاها و خدمات به خارج از اتحادیه اروپا معمولاً از مالیات بر ارزش افزوده مستثنی است.

اما این معافیت وقتی واردات کالا به اتحادیه اروپا  ازخارج از اتحادیه اروپا انجام شود دیگر وجود ندارد. در دنیای پس از برکسیت ، انگلیس مشول کشورهای غیر اتحادیه اروپا می شودد. این نشان می دهد که شرکت های اتحادیه اروپا که از انگلیس واردات می کنند ، پرداخت مالیات بر ارزش افزوده این کالاها را آغاز می کنند و این امر  به طور بالقوه آنها را برای قطع رابطه تجاری با بنگاه های انگلیس به نفع سایر همتایان مستقر در اتحادیه اروپا تشویق می کند.

شرکتهای بریتانیایی حق استفاده ازحقوق دریایی کابوتاژدر اتحادیه اروپا  و خدمات حمل و نقل مبتنی بر آب درمحدوده مرزهای اتحادیه را دارند که پس از خروج منتفی خواهد شد. اگرچه این امر به طور ذاتی حمل و نقل و تجارت از انگلستان به اتحادیه اروپا را ممنوع نخواهد کرد،  اما می تواند بر بازار شرکت های حمل و نقل که در این مناطق فعالیت می کنن اثر بگذارد..

اگرچه پیامدهای دقیقی که در مورد این موضوع وجود دارد نامشخص است ، منطق حکم می کند که قیمت حمل و نقل بین انگلیس و اتحادیه اروپا به احتمال زیاد افزایش یابد.  بعید است که شرکت های کشتیرانی انگلستان با ترک اتحادیه  مقررات حمل و نقل ویژه اتحادیه اروپا مانند میزان انتشار گازهای CO2 را رعایت نکنند، زیرا این قوانین هنوز برای هر شرکتی که از بنادر اتحادیه اروپا استفاده می کنند صدق می کند.

نتیجه

به دنبال خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ، به نظر می رسد شرکت های انگلیسی مدت زمان تحویل کالای طولانی تر و همچنین هزینه های بالاتر را نسبت به سایر رقبا عضو اتحادیه تجاری اتحادیه اروپا تجربه کنند.

منابع:

https://en.wikipedia.org/wiki/Brexit

پادکست دایجست

https://shippingandfreightresource.com

نویسنده نوشته: امیر قائدی حیدری

به زودی این قسمت تکمیل می شود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید دوست داشته باشید

layday or laytime

رواماندیا بازه زمانی مجاز (Laytime or Layday)

در حمل و نقل تجاری ، رواماند(Laytime or Layday) مدت

چنل بی لوگو

داستان دریانورد ایرانی که اسیر دزدان دریایی شد

در این پست قصدمعرفی پادکستی را دارم، که ماجرای خدمه

آخرین دیدگاه‌ها

    دسته‌ها

    بایگانی میلادی