layday or laytime

در حمل و نقل تجاری ، رواماند(Laytime or Layday) مدت زمان مجاز در اجاره سفری یا اجاره زمانی برای بارگیری و تخلیه کالا می باشد.

این دو واژه دارای یک معنا هستند (زمان مجاز برای تخلیه و بارگیری کالا  و ارائه کشتی) و همین مسئله باعث ایجاد ابهام می شود.

 منظور از ارائه کشتی این است که کشتی جهت استفاده یا انجام وظیفه طرف دیگر قرارداد آماده شود مثلا در خصوص اجاره کننده اشاره به این دارد که کار بارگیری یا تخلیه تمام شده و کشتی جهت حرکت به مالک ارائه شود(Laytime) و در مورد مالک کشتی یعنی اینکه در زمان مقرر کشتی جهت بهره برداری اجاره کننده به او در محل و زمان توافق شده ارائه شود(Layday).

رواماند(Laytime)

تحت یک اجاره سفری یا  زمانی ، مالک کشتی مسئول عملیات کشتی است و فرمانده و خدمه در استخدام مالک کشتی هستند(نه اجاره کننده). با این حال، هنگام رسیدن کشتی به بندر، اجاره کننده مسئولیت بارگیری و تخلیه بار را بر عهده می گیرد و یک دوره زمانی بنام رواماند(Laytime) در اختیار دارد تا بتواند این کار را انجام دهد. (توجه داشته باشید که بارگیری واقعی ممکن است توسط شخص سومی مثل استیودور انجام شود).

رواماند (Layday)

دوره ای است که طی آن مالک باید کشتی خود را در مکان و زمان مورد توافق در اجاره نامه به اجاره کننده ارائه دهد. در واقع اگر در این زمان توافق شده نتواند کشتی را به اجاره کننده جهت تخلیه وبارگیری ارائه دهد ممکن است قرارداد اجاره فسخ شود و یا درخواست جبران خسارت توسط اجاره کننده اقامه شود.


Stevedore

معنی: کارگر بارانداز

معانی دیگر: کارگر اسکله، باربر کشتی، کارگر بارانداز (longshoreman هم می گویند)، متصدی یاناظر بارگیری وبار اندازی


لحظه ای آغاز رواماند با اعلان آمادگی کشتی (NOR) تعیین می شود ، که فرمانده یا نماینده کشتی باید هنگام ورود کشتی به بندر بارگیری یا تخلیه ، به بندر بدهند. قرارداد اجاره معنای دقیق “ورود” را تعیین می کند. معمولاً “ورود” وقتیست که کشتی به بندر رسیده است و از هر لحاظ آماده بارگیری یا تخلیه است. اما ممکن است در واقع هنگامی باشد که کشتی مثلا از بویه شماره ۲ کانال ورودی یا نقطه مشخص دیگری عبور نموده باشد.

اگر اجاره کننده در هنگام اعلام آمادگی کشتی نتواند وظایف خود را انجام دهد ممکن است مالک کشتی درخواست خسارت نماید.اگر اجاره کننده تاخیر داشته باشد یعنی زمانی بیشتر از زمان رواماند صرف شود، جریمه از پیش تعیین شده ایی(وجه التزام نقدی یا خسارت نقدی) بنام دیرانه(دموراژ) رخ میدهد. برعکس اگر اجاره کننده در زمانی کمتر از زمان رواماند وظیفه خود را انجام دهد پاداش تسریع از مالک کشتی دریافت خواهد کرد.

پاداش تسریع(Dispatch) معمولاً ۵۰٪ دیرانه یا دموراژ پرداخت می شود، اما این مسئله بستگی به شرایط توافق شده در اجاره دارد. علت وجودی پاداش تسریع این است که کشتی می تواند زودتر بندر را ترک کند و محموله خود را به مقصد برساند و در نتیجه زودتر قرارداد مذکور پایان خواهد یافت و مجدد می تواند قرارداد دیگری ببندد و این یعنی درآمد بیشتر برای مالک کشتی.

پاداش تسریع معمولاً در خصوص اجاره نفتکش ها صادق نیست.

پس همانطور که می بینید اعلان آمادگی کشتی(NOR) بسیار مهم و حیاتی است.

 

مدت زمان رواماند براساس نوع کالا و حجم آن در قرارداد قید می شود.

روزهای رواماند همیشه از قبل برنامه ریزی می شوند تا کلیه عملیات مورد نیاز در زمان مشخص انجام شود. این روزها به روش های مختلفی تعریف می شوند:

۱- (Running days) روزهای عملیات – شامل روزهای متوالی از جمله آخر هفته و تعطیلات
۲- (Working days) روزهای کاری – شامل روزهای متوالی به استثنای آخر هفته و تعطیلات
۳- (Weather working days) روزهای کاری درآب و هوای مناسب – شامل روزهایی است که در آن آب و هوا اجازه کار مداوم بارگیری و بارگیری بار را می دهد.

در خصوص عملیات کشتی نکات زیر را در نظر داشته باشید:

ETA= Estimated Time of Arrival     زمان رسیدن کشتی

ETD= Estimated Time of Departure   زمان رهسپار شدن کشتی

NOR=Notice of Rediness      اعلان آمادگی کشتی

رواماند، دیرانه و پاداش تسریع با توجه به اینکه هر چه بیشتر بتوان از نظر زمانی از کشتی برای بستن قرادادهای جدید و حمل ونقل بار استفاده کرد منافع و درآمد بیشتری دارد، بوجود آمده اند.

نکته: مقامات یا سازمان بنادر نیز می تواند در صورتیکه کشتی بیشتر از حد مجاز تخلیه و بارگیری در اسکله پهلوبگیرد، در خواست هزینه های جبرانی نماید. که به هر حال در نهایت باید توسط مالک یا اجاره کننده یا هر طرف مقصری پرداخت شود.

نویسنده نوشته: امیر قائدی حیدری

به زودی این قسمت تکمیل می شود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید دوست داشته باشید

خروج انگلستان از اتحادیه اروپا

برکسیت(Brexit) و اثرات آن بر صنعت کشتیرانی انگلستان

در ۲۳ ژوئن ۲۰۱۶ ، اکثریت ۵۱.۹ درصد از رای

چنل بی لوگو

داستان دریانورد ایرانی که اسیر دزدان دریایی شد

در این پست قصدمعرفی پادکستی را دارم، که ماجرای خدمه

آخرین دیدگاه‌ها

    دسته‌ها

    بایگانی میلادی