این مسئله یکی از فاکتورهای موفقیت بعد از انقلاب صنعتی در فرایند های اقتصادی شد به طوری که امروزه علوم کامپیوتر و ارتباطات به ما این اجازه را داده است وسایل یا روبات های هوشمندی بسازیم که بتوانند بطور مستقل عمل کنند بنابراین لازم است تا مزایای بالقوه و محدودیت های این اختراعات جدید را درک کرد البته با بکارگیری این ابزارها مسائل اجتماعی، اخلاقی و اقتصادی نیز مطرح می شود. امروزه هم افزایی بین روباتیک و پزشکی، آموزش، فیزیولوژی و…باعث بکارگیری وسیع روبات در این حوزه ها شده است مانند تحقیقات علمی در مورد نوع بشر، جستجو و اکتشاف در کهکشان و رابطه بین بشر و طبیعت. 
امروزه سیاره ما دچار مشکلات زیادی است که بشر تنها با کمک روباتها قادر به رویارویی و حل آنها خواهد بود به عنوان مثال روبات هایی جهت نظارت و حفاظت از محیط زیست طراحی شده است که قادر به انجام وظیفه در محیط های بسیار سخت هستند محل های آلوده شده با مواد سمی که برای سلامتی انسان و محیط خطر آفرین است و یا در قسمت های عمیق و غیر قابل دسترس دریا قرار گرفته اند ازجمله این محیط ها است . 
در این چارچوب ، روبات های دریایی بطور مستقیم تحت شرایط و تاثیر محیط خود شکل می گیرنداقیانوسها خود سیارات دیگری هستند که بشر در آنها قادر به زندگی و انجام عملیات نیست. شاخه روبات های دریایی از لحاظ علمی یک رشته تحقیقاتی دشوار است نه به دلیل عمق و غیر قابل دسترس بودن آن برای بشر، بلکه به این خاطر که توجیه اقتصادی آن به آسانی امکان پذیر نیست. از طرف دیگر این حوزه نیازمند سرمایه گذاری و منابع عظیم است که فقدان آنها تقریبا اجرای تحقیقات را غیر ممکن می سازد. 
باید خاطر نشان کرد که دانشمندان امروزی دیگر نمی تواند در یک محیط مجزا شده زندگی کنند زیرا بیشتر تحقیقات مهم نیاز به منابع مالی اساسی دارد. با توجه به این نکته شاید بتوان اجرای این پروژه ها و سرمایه گذاری در آنها را توجیه اقتصادی کرد و حمایت های اجتماعی را جلب کرد. با این حساب مانند روبات هایی فضایی، روباتهای دریایی نیز مجبور به ایجاد حوزه اجتماعی خود هستند. اجتماع و بازوی اجرایی آن، دولت، باید بدانند که علم امکان حل مشکلات زیادی را فراهم می کند. 
البته فرصتها و منابع بخش خصوصی خود داستانی دیگر است اما در بیشتر موارد حمایت دولت و تامین مالی برای شروع تحقیقات و حفظ آن از وقفه های اساسی لازم است. 
خوشبختانه باید امیدوار باشیم که در ایران علم روباتیک علی رغم محدودیتهای مالی و… پیشرفت شگرفی داشته است و جوانان دانشمند این مرز و بوم در این زمینه اختراعات بسیاری را ثبت کرده اند کسب مقامهای متعدد در مسابقات روباتیک بین المللی خود گواهی است بر این ادعا. 
اگرچه این مهم در حوزه دریایی آنگونه که باید مورد توجه قرارنگرفته است اما توانایی های بالقوه موجود را می توان با حمایت و ترغیب بالفعل ساخت گام نخست این حرکت و حمایتها باید از دانشگاهها آغاز شود ایران با دارا بودن چندین دانشگاه فعال در زمینه علوم دریایی می تواند پیش از سایر کشورهای حاشیه خلیج و خاورمیانه این جایگاه را از آن خود سازد. این دانشگاهها می توانند با بستر سازی مناسب دانشجویان را به این زمینه ها علاقمند سازند متاسفانه یکی از مشکلات در این دانشگاهها، تکیه دانشجویان بر مباحث تئوری در پایانامه ها است ارائه این گونه پایانامه ها تنها علوم کتابخانه ای را ایجاد می کند که کمتر کسی فرصت مطالعه آنها را پیدا کرده یا سعی در بکارگیری آنها خواهد داشت پس دانشگاهها باید تغییر روند از مباحث تئوری به عملی را در دستور کار خود قرار دهند. 
دولت نیز باید برنامه بلند مدتی را برای این فرآیند تدوین سازد و بودجه ای را به آن تخصیص دهد. علاوه بر دانشگاهها کشتیرانی ها ، بنادر و دیگر سازمانها که همیشه حامی پیشرفتهای علمی در زمینه علوم دریایی بوده اند، می توانند با حضور پر رنگ خود در این عرصه مقدمات این مهم را فراهم سازند شرکتهای خصوصی نیز با کمی آینده نگری متوجه مزایای سرمایه گذاری در این زمینه خواهند شد و می توانند از امکانات و تجهیزات خود در این زمینه بهره جویند. 
به نظر می رسد با توجه به تجربیات گذشته در حال حاضر همکاری بخش خصوصی تحت حمایت دولت بهترین راه حل است اگرچه گام اول را باید دولت بردارد. 

نویسنده نوشته: امیر قائدی حیدری

به زودی این قسمت تکمیل می شود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید دوست داشته باشید

خروج انگلستان از اتحادیه اروپا

برکسیت(Brexit) و اثرات آن بر صنعت کشتیرانی انگلستان

در ۲۳ ژوئن ۲۰۱۶ ، اکثریت ۵۱.۹ درصد از رای

layday or laytime

رواماندیا بازه زمانی مجاز (Laytime or Layday)

در حمل و نقل تجاری ، رواماند(Laytime or Layday) مدت

آخرین دیدگاه‌ها

    دسته‌ها

    بایگانی میلادی