پالت پلاستیکی

بی شک تاکنون برای خرید لوازم خانگی به فروشگاههای بزرگ رفته اید در این فروشگاهها اگر دقت کنید می بینید که لوازم خانگی بزرگ مانند یخچال، فریزر، اجاق گاز و… همه معمولا بر روی تخته های چوبی قرار دارند آیا تاکنون به این مسئله فکر کرده اید که بسته بندی های کارتنی چگونه مسیرهای طولانی را از کشورهای مختلف طی کرده و بدون اینکه صدمه ببینند به مقصد می رسند. شاید به فکر کانتینر بیافتید! درست است اما آیا به این نکته هم فکر کرده اید که بارگیری و تخلیه این بسته بندی های کارتنی درون یک کانتینر چقدر سخت خواهد بود. البته امروزه با وجود تجهیزات تخلیه و بارگیری مانند لیفتراک ها دیگر این امر سخت نیست اما باید به یاد داشته باشید که لیفتراک هم اگر قرار باشد این بسته های کارتنی را یکی یکی به درون کانتینر برده یا از آن خارج کنند باز فرآیندی مشکل و زمان بر خواهد بود. پس چه باید کرد؟ پاسخ استفاده از پالت است تخته هایی که چندین کارتن را می توان روی آن قرار داد و بعد از مهار سازی بصورت یک واحد جدا درآورد تا بتوان با لیفتراک آن را به راحتی بلند کرد و فرآیند تخلیه و بارگیری کانتینر را کارا تر کرد. 

پالت چوبی با دستکش

برای اینکه تصویر را بهتر ببینید ابتدا آنرا ذخیره کنید.

اندازه پالت

 این تخته ها در واقع نقش مهمی را در تسهیل جابجایی این محصولات بازی می کنند و از صدمه دیدن آنها نیز جلوگیری بعمل می آورند این تخته ها که دارای اشکال و اندازه های گوناگون هستند پالت نامیده می شوند. 
-تعریف پالت 
پالت یک ساختار چوبی یا پلاستیکی تخت (در موارد نادری نیز فلزی) برای حمل و نقل است که می توان با آن انواع کالاها را در یک شکل ثابت در حالی که قادر به بلند کردن بوسیله هر ابزار بلند کننده سیاری است حمل کرد. کالاها روی پالت قرار می گیرند و بوسیله نوارهای پلاستیکی، فلزی یا… مهار می شوند. 
اولین حضور پالت، در طول جنگ جهانی دوم و زمانی که ارتش آمریکا محموله ها را بر روی پالتها قرار داد و باعث تسریع انتقال کالاها از انبارها، قطارها، هواپیماها و کشتی ها شد،است. چون نیازی به هیچ گونه جابجایی کالا نبود(تخلیه و بارگیری مجدد کالاها) نیروی کار کمتری مورد نیاز بود و زمان بارگیری کاهش یافت. 
در واقع پالت به نوعی مرحله نخستین از حرکت به سمت کانتینری شدن است و به همان شیوه به تسریع حمل و نقل کمک می کند. 
از سال۱۹۴۰ پالت یکی از ابزارهای اساسی در حمل و نقل مدرن کالاها شد شاید هنوز بازنشستگانی که چند دهه قبل از کار بازنشسته شده اند حضور اولیه پالت را به یاد داشته باشند. 
هنوز هنگامی که سیستمهای اتوماتیک جابجایی کالا و وسایل مدرن دچار نقص می شوند به ناچار مجبور به استفاده از ابزارهای قدیمی چون گاریها و بلند کننده های دستی می شویم آن زمان است که به مزایا و کمک پالت در عرصه حمل و نقل کاملاً واقف می شویم پالت از ۱۰۵ سال قبل وارد کار شد و امتیاز و ویژگیهای برجسته آن در طول جنگ جهانی دوم شناخته شد. 
اگر چه پیش از شکل گیری پالت و کاربردی شدن آن شیوه های دیگر واحد سازی وجود داشت اما رابطه پالت با لیفتراک منجر به تأثیر عمیق بر جابجایی کالاها شد. توسعه پالت به طور روز افزون تا به امروز مرهون معرفی و توسعه لیفتراک است که از اواخر قرن۱۹ آغاز شد، در حالی که صنعت یکپارچه سازی در طول سالهای ۱۹۲۰تا ۱۹۳۰آغاز شد. 
در طول دوران رکود بزرگ به علت بیکاری، فقدان سرمایه و عوامل دیگر توسعه پالت در اولویت نبوداما ورود آمریکا به جنگ جهانی دوم ،نیاز به جابجایی زیاد مواد شرایط مزبور را تغییر داد. استفاده از پالت به علت این مزیت که ارتش آمریکا قادر به انجام کارهای بیشتر با زحمت کمتر می شد رواج یافت. کالاهای بارگیری شده با پالت (پالتی شده)نیاز به نیروی کار کمتری برای جابجایی داشت و سربازان بیشتری می توانستند به انجام امور نظامی بپردازند، همچنین امکان انبار بیشتر و استفاده مفیدتر از فضا را فراهم می کرد. بعد از پایان جنگ مزایای پالت در سطح جهانی مطرح شد. 
رایج ترین اندازه پالت طبق استاندارد ایزو ۱۲×۱۲۰×۱۰۰ سانتیمتر(اندکی کمتر از ۵×۴۸×۴۰ اینچ) و وزن پالت خالی ۱۵ الی ۲۱ کیلوگرم است. بیشتر پالتها به آسانی می توانند تا ۱۰۰۰ کیلوگرم را تحمل کنند. نفوذ تدریجی کانتینر در صنعت حمل و نقل کالاها استفاده از پالت ها را تا حدودی کمتر و اهمیت آنها را کم رنگ تر کرده است. هر چند برای بارگیری کالاها در هر کانتینر معمولا پالت نقش مهمی ایفا می کند. 
پالت های استاندارد ایزو، بخوبی درون کانتینرهای استاندارد ایزو و کانتینرها هم درون کشتی های کانتینری، قطارها و کامیونها جا می گیرند. در اروپا پالت استاندارد EUR بیشتر استفاده می شود که دارای ابعاد ۱۲×۱۲۰×۸۰ سانتی متر است. 
این نوع پالت اساسا برای خرده فروشی مورد استفاده قرار می گیرد اندازه آن بوسیله ابعاد داخلی کامیونهایی که فرآیند تحویل محموله ها را به خرده فروشان انجام می دهند، مشخص می شود. 
ارزان ترین پالتها از چوب ساخته می شوند و اغلب از لحاظ مصرف پذیری مورد توجه قرار گرفته تا بعد از استفاده همراه با دیگر مواد بکار رفته برای بسته بندی بعد از رسیدن به مقصد به عنوان زباله از چرخه خارج شوند. 
این پالتها دارای ساختار بسیار ساده ای هستند و اغلب تنها می توان از دو سمت آنها را بلند کرده یا مهار کرد. پالتهای پلاستیکی و فلزی را می توان از هر چهار طرف مهار کرد. این پالت های گران تر معمولا نیاز به یک سپرده یا ودیعه دارند و معمولا برای فرستنده بازگردانده شده یا فروخته می شوند. 
یکی از بزرگترین مزایای پالتها راههای مختلفی است که می توان آنها را جابجا کرد. می توان پالت ها را بوسیله لیفتراک هایی با اندازه ای مختلف و یا بوسیله کشنده های دستی که نیاز کمی به نیروی ماهیچه ای دارند جابجا کرد. 
-اندازه پالت پیشنهادی 
اندازه استاندارد ۱۲۰×۱۰۰ سانتیمتر برای حمل سریع کالاها پیشنهاد می شود این پالت چهار طرفه طبق ایزو ۶۷۸۰ است. 
-چرا پالت ۱۲۰×۱۰۰ سانتیمتری؟ 
این پالته به دلایل زیر مورد استفاده قرار می گیرند: 
•سازگاری با کانتینرهای استاندارد مورد استفاده در دریا و اکثر کامیونها. 
•اندازه غالب در آسیا( چین، هنگ کنگ، تایلند، مالزی، اندونزی، فیلیپین و سنگاپور) 
•تایید شده بوسیله ECR آسیا 
•تطابق استاندارد بین المللی – ایزو ۶۷۸۰ 
• داشتن عرض متناسب و مناسب برای چیدمان 
-مزایای استاندارد سازی پالت 
استاندارد سازی پالت زمینه را برای تغییر پالت فراهم می کند. در یک سناریوی ایده آل ، کالاها می توانند از تولید کننده، بواسطه توزیع کنندگان به مغازه خرده فروشی بر روی همان پالت منتقل شوند.با از بین بردن نیاز برای حمل دستی کالا به پالت دیگر، بهره وری و کارایی بهبود می یابدعلاوه براین کاهش در نیروی کار و جابجایی کالا باعث کاهش هزینه حمل و نقل و تحویل می شود. استاندارد سازی اندازه پالتها به نوبه خود امکان استاندارد سازی برای سازندگان و طراحی انبارها را ممکن خواهد ساخت که در نتیجه امکان استفاده اقتصادی تر از فضا را ممکن می سازد. 
از دیگر مزایای این پالتها می توان به موارد زیر اشاره کرد : 
•کاهش در حمل و نقل چندگانه 
•کاهش ضررهای ناشی از صدمات کالاها بوسیله حداقل سازی حمل و نقل دستی 
•کاهش در تعداد سفرهای حمل و نقلی 
•حداقل سازی ضایعات پالتها 
•از بین رفتن نیاز به ذخیره پالتها 
•کاهش زمان تخلیه برای عرضه کنندگان 
•کاهش در هزینه های ذخیره سازی انبارها 
-بسته بندی برای حمل و نقل 
اگرچه بکارگیری پالت به عنوان بخش مهمی از صنعت جابجایی به شکل جهانی از ۵۰ سال قبل مطرح است اما جابجایی کالاها خود به اندازه تجارت قدمت دارد. استفاده از بسته بندی بعد از انقلاب صنعتی شکل گرفت. تخته های کفی و پالت به آرامی در دهه های اولیه قرن بیستم به صنعت معرفی شدند. 
جعبه های چوبی ،بشکه ها و چلیک های کوچک بیشتر برای یکپارچه سازی و واحد سازی، محافظت ،انبار و جابجایی محموله ها بکار می رفت. 
بشکه ها مزیت ویژه ای داشتند هم حمل کننده بودند و هم وسیله نقلیه؛ یعنی می توانستند با غلتاندن از گاری به اسکله یا از واگن به مغازه آنها را به راحتی حمل کنند. 
در دهه های بعد از اختراع ماشین دوخت در سال ۱۸۴۶، از گونی ها برای بسته بندی تولیدات فله ای مانند آرد، شکر و علوفه و…استفاده شد که مورد استقبال قرار گرفت. 
گذر از بسته بندی چوبی(جعبه ها و بشکه های چوبی) به بسته بندی الیافی تغییر مهم دیگر در طول نیمه اول قرن بیستم بود. 
کاغذ کارتن در سال ۱۹۵۰ اختراع شد و گونی ها از سال ۱۹۰۰ جایگزین نوع چوبی شد و به مرور صنعت دریافت که می توان با استفاده از کاغذهای بسته بندی سبکتر ؛ارزانتر ، هزینه های حمل و نقل و بسته بندی را کاهش داد . 
این گرایش با پذیرش بسته بندی کارتنی توسط خطوط راه آهن و جاده ای تشویق شد. راه آهن، شیوه حمل و نقلی غالب در آن عصر، استفاده از تخته های فیبری سفت و بسته بندی کارتنی را برای بسیاری از انواع محصولات در سال ۱۹۱۴ رسمی کرد. 
پیش از آنکه پالت به عنوان یک عامل اصلی در حمل و نقل درآید از آن برای محافظت بیشتر از بسته بندی های کارتنی و واحد واحد کردن آنها استفاده می شد. 
پالت با محافظت از این نوع بسته بندی کمک کرد تا در مسیرهای تجاری قبلی که امکان صدمه دیدن بسته بندی های کارتنی وجود داشت بتوان از آنها استفاده کرد که این امر، منجر به رواج پالت شد. 

نویسنده نوشته: امیر قائدی حیدری

به زودی این قسمت تکمیل می شود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید دوست داشته باشید

خروج انگلستان از اتحادیه اروپا

برکسیت(Brexit) و اثرات آن بر صنعت کشتیرانی انگلستان

در ۲۳ ژوئن ۲۰۱۶ ، اکثریت ۵۱.۹ درصد از رای

layday or laytime

رواماندیا بازه زمانی مجاز (Laytime or Layday)

در حمل و نقل تجاری ، رواماند(Laytime or Layday) مدت

آخرین دیدگاه‌ها

    دسته‌ها

    بایگانی میلادی