ballast water

آب توازن، آب شیرین یا شوری است که در تانکهای توازن و انبار کالای کشتی ها نگه داشته می شود این آب برای حفظ ثبات کشتی و قابلیت مانور آن در طول سفر هنگامی که کالا حمل نمی کند، یا کالاهایی که به اندازه کافی سنگین باشد حمل نمی کند یا وقتی که ثبات بیشتر بواسطه دریای متلاطم نیاز است استفاده می شود همچنین آب توازن ممکن است به منظور اضافه کردن وزن جهت فرو رفتن بیشتر در آب برای عبور از زیر پل ها و دیگر سازه ها بکار گرفته شود معمولا آب توازن هنگامی که کشتی در حال تحویل کالا به بندر و جدا شدن با کالای کمتر یا بدون کالا از اسکله است به درون تانکها پمپ می شود. 

 این آب توازن همراه کشتی جابجا شده و سپس در بندر بعدی که کشتی اقدام به بارگیری بیشتر می کند تخلیه می شود اگر یک کشتی از تعدادی بندر کالا دریافت کرده یا به آنها تحویل دهد، مقداری از آب توازن را از هر بندری برداشته یا مقداری از آن را در هر بندر تخلیه می کند در این موارد آب توازن کشتی مخلوطی از آبهای بنادر مختلف است. 
•چرا باید در مورد آب توازن نگران بود؟ 
موجودات زنده ای که در آب های ساحلی زندگی می کنند ممکن است در هنگام مکش آب به تانکهای توازن همراه آب به این تانکها وارد شوند اگر کشتی در آبهای کم عمق اقدام به آب گیری نماید، رسوبات و دیگر موجودات زنده نیز ممکن است به درون تانکها وارد شوند هنگامی که آب توازن تخلیه می شود، این موجودات زنده نیز رها می شوند. 
تخلیه این آب ممکن است منجر به وارد شدن موجودات زنده غیر بومی به اکوسیستم بندر محل تخلیه شود، که این گونه ها یا Bioinvader ها، شامل گونه های غریب، بیگانه و انواع غیر بومی می شود. 
بطور کلی، موجودات زنده کمی قادر به زنده ماندن در محیط جدید به علت دما، غذا و شوری کمتر هستند. با این وجود تعداد کمی که زنده می مانند جمعیتی را ایجاد کرده است و بطور بالقوه منجر به صدمات اقتصادی و اکولوژیکی می شوند. جمعیت بیوواندرها ممکن است در اثر غیبت شکارچیان بسرعت رشد کنند به همین علت، بیوواندرها ممکن است جایگزین موجودات زنده بومی بوسیله طعمه ساختن آنها یا بیرون کردن انواع بومی در رقابت تغذیه و فضای اسکان شوند صدمه اقتصادی ممکن است زمانی رخ دهد که بیوواندرها جایگزین انواعی شوند که بعنوان غذا یا دیگر استفاده ها صید می شوند، یا به ساختارها آسیب برسانند. 
بعنوان مثال: Mnemiopsis leidyi که یک combyelly (شبیه ستاره دریایی) است و هر چیز کوچکتر از خود خصوصا ژئوپلانکتون را هنگامی که از مقابلش عبور می کند شکار می کند، احتمالا بواسطه آب توازن از New England به دریای سیاه آورده شده است Mnemiopsis در محیط جدید خود، هیچ دشمن طبیعی ندارد و گونه های بومی را در زمینه تغذیه از عرصه بیرون کرده است. در نتیجه، صید ماهی کولی(anchovy) در روسیه و ترکیه که بسیار پر سود است تقریباً نابود شده است یکی از شناخته شده ترین این پدیده ها در ایالات متحده ورود صدفهای دو کفه ای گورخری به درون Great Lakes است. 
این موجودات زنده تقریباً در هر ساختاری رشد می کنند و یک توده از صدفهای دوکفه ای را ایجاد می کنند که می تواند موجب مسدود شدن لوله های آب مکنده کشتی و آسیب رساندن به دیگر ساختارها شود بنابراین باید بطور متناوب این موجودات زنده را از لوله ها و دیگر ساختارها زدود که این امر مستلزم صرف زمان، هزینه و تجهیزات ویژه است. 
مثال دیگر؛ Teredo navilis است. یک کرم کشتی که درحقیقت یک صدف دوکفه ای است و باعث آسیب رساندن به ساختارهای چوبی می شود. 
البته، این مسئله همیشه فاجعه نیست جمعیت یا تراکم بیوواندرها اگر برای غذا یا استفاده های غذایی بکار روند کاملا به صرفه و سودمند خواهند بود یا در حالت دیگر گونه های بیگانه ممکن است جایگاههایی را که قبلا در اکوسیستم خالی بوده است پر کنند که این سودمند است. 
•چطور این موجودات در تانکهای توازن زنده می مانند؟ 
در حال حاضر، ما نمی توانیم بگوییم که کدام موجودات زنده در طول یک سفر طولانی در یک تانک توازن خواهند مرد یا چرا بعضی از آنها وقتی که آب توازن تخلیه می شود هنوز زنده اند. موجودات بزرگتر معمولا بعلت تغذیه از موجودات کوچکتر زنده می مانند بعضی از گونه های میکروسکوپی و پلانکتون ها هنگامی که با شرایط نامساعد مواجه می شوند اقدام به ایجاد هاگ یا دیگر پوشش های خارجی محکم برای محافظت می کنند. به عنوان یک هاگ(spore)، یک موجود زنده ممکن است برای مدت طولانی بدون غذا یا در شرایط و دمای متفاوتی از محیط طبیعی خود زنده باقی بماند. هنگامی که شرایط دوباره مساعد شد، مانند زمانی که در یک بندر تخلیه می شوند این موجودات دوباره به وضعیت فعال خود باز می گردند. 
این موجودات ممکن است اجتماعات دائمی یا نسبتاً دائمی را در لایه ای از آب و رسوبات که اغلب در تانکهای توازن وجود دارد، بوجود آورند در موقعیت های این چنینی ، موجودات زنده بزرگتر ممکن است اقدام به تولید یا آزاد سازی لاروها درون تانکهای توازن کنند در حالی که موجودات بزرگ در رسوبات باقی می مانند این شیوه منجر به رها سازی گونه های غیر بومی در بنادر مختلف می شود. 
•در مورد این مشکل چه می توان کرد؟ 
دو رویکرد اصلی در رابطه با بیوواندرها وجود دارد: جلوگیری از تهاجم آنها در محل اولیه، یا از بین بردن موجودات مهاجم. در بیشتر موارد دور ماندن از این تهاجم ها عملاً غیر ممکن است مانع شدن از ایجاد صدمه و خسارت توسط این مهاجمان نیز بسیار مشکل و هزینه بر است با این تفاسیر متوقف کردن تهاجم ها قبل از وقوع آنها در طولانی مدت عملی تر و اقتصادی تر است. 
به منظور توقف یک تهاجم ، موجودات نباید از تانکها ی توازن تخلیه شوند . این امر را می توان با جلوگیری از ورود این موجودات به تانکهای توازن ، کشتن این موجودات در طول سفر، یا عدم تخلیه موجودات در هنگام تخلیه آب توازن تانکها ممکن ساخت. تحقیقات زیادی به منظور دستیابی به شیوه های جلوگیری از تولید این گونه های ناخواسته لازم است، صورت گیرد. 
متاسفانه تاکنون هیچ شیوه ی نتوانسته ریسک انتشار این گونه های بیگانه را به صفر برساند. هدف مدیریت آب توازن احتمالا با هدف قرار دادن گونه هایی که بطور بالقوه صدمات اقتصادی و اکولوژیکی را باعث می شوند حداقل سازی این ریسک است. 
•قوانین 
سازمان بین المللی دریانوری توصیه می کند که کلیه کشتی ها پیش از ورود به آبهای ساحلی یا تنگه ها و کانال ها اقدام به تخلیه و آبگیری مجدد در دریاها و اقیانوسهای آزاد کنند تا ریسک ورود این موجودات زنده غیر بومی به آبهای ساحلی به حداقل برسد. 
این سازمان در حال تلاش برای اضافه کردن مقررات آب توازن به کنوانسیون بین المللی جلوگیری از آلودگی کشتی ها (۱۹۷۳/ MARPOL) که همه کشورهای عضو باید آنرا رعایت کنند، می باشد. زیرا انتشار گونه های غیر بومی از طریق آب توازن یک مسئله بین المللی است و قوانین و مقررات مدیریت آب توازن جهت جلوگیری از تولید آنها نیز اگر بطور بین المللی رعایت شود موثر خواهد بود. 
•نتیجه گیری 
آب توازن یکی از راههای انتقال و ورود گونه های غیر بومی دریایی است. بواسطه صدمات شدید اقتصادی و اکولوژیکی بالقوه که در اثر این موجودات بوجود می آید، آب توازن باید جهت حداقل سازی ریسک انتشار این گونه ها مدیریت شود.

نویسنده نوشته: امیر قائدی حیدری

هیچ اگر سایه پذیرد من همان سایه هیچم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید دوست داشته باشید

خروج انگلستان از اتحادیه اروپا

برکسیت(Brexit) و اثرات آن بر صنعت کشتیرانی انگلستان

در ۲۳ ژوئن ۲۰۱۶ ، اکثریت ۵۱.۹ درصد از رای

layday or laytime

رواماندیا بازه زمانی مجاز (Laytime or Layday)

در حمل و نقل تجاری ، رواماند(Laytime or Layday) مدت

آخرین دیدگاه‌ها

    دسته‌ها

    بایگانی میلادی