در بسیاری از کشورها گمرکات از منابع اصلی درآمد برای دولت هستند حدود۶۰ درصد از درآمد ملی یا بیشتر از آن توسط گمرک جمع آوری می شود در همه کشورها گمرک ها نقش اصلی را در اعمال قوانین در مرزها بازی می کند و مراقب سلامت و حفظ محیط زیست هستند و مانع از وارد شدن کالای قاچاق می شوند همانطور که تجارت جهانی رشد می کند بر میزان و پیچیدگی امور گمرکی نیز افزوده می شود در سالهای اخیر گمرک سعی کرده قوانین جدیدی در مورد مالکیت فکری، سلامت مواد غذائی، مواد خطرناک، میراث فرهنگی، نیروی کار کودک و جابجایی سلاح و مهمات وضع کند همچنین موافقت نامه های تجاری منطقه ای و بین المللی به منظور تسهیل تجارت وضع شده اند که نیازمندیهای جدید و پیچیدگی هایی را به مسؤلیت های گمرک افزوده است. 
این وظایف جدید و افزایش در حجم کاری، بسیاری از ادارات گمرک را که دارای ساختار سنتی بوده و سعی در وفق دادن خود با این برنامه ها دارند در خود غرق کرده است به منظور هماهنگی و حرکت با این افزایش در تجارت، مسافرت و بالا رفتن انتظارات، بسیاری از گمرکات چشم به سازمانهای بین المللی دوخته اند تا راهنمایی ها و حمایت هایی را دریافت کنند. 
•اهداف گمرکات 
با نگاهی به حجم کاری عظیمی که همه ادارات گمرک در سراسر جهان با آن روبرو هستند و نیاز ناگهانی به گمرکات در هر دو زمینه واردات و صادرات کالاها، بسیاری از گمرکات راه خود را گم کرده اند و در مورد اهداف خود سرگردان شده اند از این رو پیش از هر کاری ما باید هدف، نقش و ماموریت گمرکات را در سراسر جهان روشن کرده و به شکل ساده ارائه کنیم. 
•مأموریت گمرکات به شرح زیر است: 
۱- اطمینان از این امر که کلیه کالاهای وارداتی و صادراتی کشور مطابق قوانین بوده و حقوق ورودی خود را پرداخته اند.
۲- تسهیل ورود همه کالاهای قانونی به داخل کشور. 
بسیاری از کشورها و ادارات گمرک آنها به قوانین مربوط به اطمینان از سازگاری و اعمال کردن قوانین ملی در مرزها با دید منفی و مخالف می نگرند، یعنی یا تسهیل تجارت یا اعمال قوانین در مرزها. 
این نگرانی مانند بحران حاصل در صنعت اتومبیل آمریکا است که گمان می رفت سازنده و مصرف کننده باید بین کیفیت و هزینه پائین اتومبیل یکی را انتخاب کند اما تولید کنندگان ژاپنی بزودی در رقابت با تولید کنندگان آمریکایی نشان دادند که امکانپذیر است اتومبیلی تولید کرد که هم قیمت پائین داشته باشد و هم کیفیت بالا . 
امروزه کشورهای آسیایی محصولاتی را که نه تنها ارزان هستند بلکه کیفیت بالایی هم دارند تولید می کنند علاوه بر این این تولیدات در حداقل زمان به بازار روانه می شود، که درسی را برای همه صنایع دنیا در بر دارد. ادارات گمرک باید از این مثال درس بگیرند گمرکات باید این رشد سریع و حجم کاری فزاینده را اداره کرده و به سطح بالاتری از سازگاری برسند و کالاهای قانونی را در کمترین زمان ثبت شده روانه بازار کنند. 
معادله صنعت: هزینه، کیفیت و سرعت است گمرکات می توانند و باید به همه این اهداف بطور همزمان دست یابند با این وجود ،برای دستیابی به این سطوح از اجرا ،گمرکات مجبور به تغییر راه خودشان در تجارت و منطبق شدن با تکنیکهای تجارت مدرن و بکار گیری عاقلانه تکنولوژی هستند. 
•اندازه گیری و ارزیابی- کلیدی در بهبود اجرا 
معروف است که می گویند “هر چیزی که اندازه گیری شود، بهتر می شود”. متأسفانه تا کنون اندازه گیری و ارزیابی به ندرت به شکل نظامند در مورد گمرک صورت گرفته است و معیارهایی که مورد استفاده واقع شده اند عموما اشتباه هستند. 
معیارهای عملکرد اجرایی گمرک در رابطه با ماموریت آن امروزه شناخته شده هستند که شامل اعمال قوانین، سازگاری، و تسهیل تجارت است، و کلیدی در دستیابی به اهداف گمرک می باشند: 
۱- اظهار و چرخه زمانی برای فرایند کالا 
۲- سازگاری با همه قوانین دولت در مرزها 
۳- هزینه عملیات های گمرکی برای دولت و صنعت 
۴- تطبیق با استانداردها و کنوانسیوهای بین المللی گمرکی 
با توجه به این معیارها و تکنیکهای اندازه گیری، تنها راه رسیدن به سطوح بالای سازگاری بطور کلی تسهیل تجارت قانونی است. 
•ایجاد یک برنامه ارزیابی گمرک 
به منظور ایجاد یک برنامه جامع ارزیابی گمرک بهترین رویکرد شروع با دو معیار است. معیار اول: اندازه گیری زمان اظهار کالا است سازمان جهانی گمرک (World Custom Organization) سیستم اندازه گیری زمان اظهار گمرکی را، توسعه داده است که به گمرکات در ایجاد یک خط مبنا برای زمان اظهار کمک خواهد کرد. هنگامی که این خط مبنا ایجاد شد، گمرکات می توانند شروع به تجزیه و تحلیل فرایندهای خود کرده و علت تأخیر در فرایند های گمرکی را که باعث طولانی شدن غیر ضروری فرایند اظهار و ترخیص می شود، مشخص سازند. 
این تاخیرات اساسا شامل فرایند های تکراری، نبود رویه های مناسب پر کردن اولیه مدارک، کاغذ بازی، فقدان سیستمهای اتو ماتیک مؤثر و اتکا بر بازرسی های نزدیک به ۱۰۰ درصد است با علم به زمان اظهار و علل تاخیرات خود، گمرکات می توانند شروع به توسعه برنامه های تسریع فرایند و ترویج استانداردها برای اظهار کالا کنند. 
یکی از حوزه هایی که تقریبا هرگز مورد ارزیابی گمرکات قرار نگرفته است ،نرخ سازگاری برای کالاها در بازرگانی بین المللی است فقدان اطلاعات کالاها برای پذیرش وارد کنندگان، از منابع مشکل ساز برای گمرکات است. 
سازگاری اولین معیار در مؤثر بودن گمرک است به علت نبود علم و آگاهی از قوانین کلی ،بوسیله صادرکنندگان و وارد کنندگان ،گمرک احساس می کند که موظف است همه یا نزدیک به ۱۰۰ درصد کالاها را مورد بازرسی قرار دهد. این بازرسیهای شدید علت اصلی تأخیر و هزینه های بالا برای دولت نیستند اما عامل اصلی بازدارنده در دستیابی به سازگاری بالا هستند اجبار گمرکات و تناقض سازگاری منجر به تلف شدن زمان و منابع گمرکات برای بازرسی کالا های مجاز وارد کنندگان و صادر کنندگان معتمد است که می تواند برای تعقیب تخلف ها و خاطیان مورد استفاده قرار گیرد. 
با بکارگیری تکنیکهای آماری در فرآیندهای بازرسی، گمرکات می توانند سطح کلی سازگاری و سطح سازگاری شرکت، کالا، کشور و صنعت را مشخص کنند با استفاده از این اطلاعات، گمرکات می توانند بطور اساسی بازرسی ها را بر روی ورودی های مطمئن کاهش داده و منابع خود را بر روی کالاها و واردکنندگان نامطمئن متمرکز کرده و برای بهبود سطوح سازگاری کار کنند. 
با بکارگیری این دو معیارها، سازگاری و زمان اظهار، گمرکات می توانند یک استراتژی که هم سازگاری و هم تسهیلات را بهبود می بخشد توسعه دهند دستیابی به سطوح بالای سازگاری و تسهیلات تعریفی از یک گمرک جهانی است پس از توضیح مراحل لازم برای اصلاح و مدرنیزه کردن گمرکات، مقایسه ای بین گمرکات سنتی و یک گمرک برجسته که همه ی استانداردهای بین المللی را دارد سودمند است. 
• گمرکات قدیم و جدید 
به علت تاریخچه طولانی ادارات گمرک در سراسر جهان، عملکردها و رویه های بسیار متفاوتی در طول قرن ها گسترش یافته و تاکنون باقی مانده است. این رسم و شیوه ها به زمانی باز می گردد که تجارت از طریق زمین بوسیله چهارپایانی چون اسب و در دریا از طریق کشتی های بادبانی صورت می گرفت. مسافرت ها طولانی و پر مشقت و موانع تجارت بسیار زیاد بود بقایای آن رویکرد ها در بسیاری از گمرکات امروزی باقی مانده است و آنها به بازرسی نزدیک به ۱۰۰ درصد کالا بوسیله رویه های دستی ادامه می دهند. در این گمرکات کاغذ بازی شدیدی بر روند واردات و صادرات کالاها حکمفرماست این رویه ها که امروزه منسوخ شده هنوز در بسیاری از گمرکات کشورها و مناطق جهان برقرار هستند و نه تنها مانعی برای تجارت بلکه مانع رشد اقتصاد به شکل صحیح می شوند اما وسایل پر سرعت هوایی، زمینی، دریایی با کشتی های بادبانی و اسب های بارکش جایگزین شده اند و گمرکات باید عملیات های منسوخ خود را کنار گذاشته و با رویه های جدید و پر سرعت تجارت بین المللی منطبق شوند. 
در ادامه تفاوتهای بین گمرکات سنتی و گمرکات نوین را با توجه به زمینه مربوطه بیان می کنیم. 
استانداردهای بین المللی WTO و WCO 
۱-گمرکات سنتی : هیچ یک از کنوانسیون یا حتی بخشی از آنها را رعایت نمی کنند. 
۲-گمرکات مدرن: در همه کنوانسیون عضو بوده و بطور کامل این کنوانسیون را در زمینه طبقه بندی، ارزیابی، و رویه ها بکار می برند. 
اتوماسیون 
۱-سنتی: اصلا وجود ندارد یا به میزان اندک 
۲-مدرن: تمام اتوماتیک 
سنجش اجرا 
۱-سنتی: اندازه گیری محدود خروجی، رویه ها و اندازه گیری های غلط 
۲-مدرن: اندازه گیری سازگاری و تسهیلات به منظور افزایش کیفیت اجرا 
سیستم تعرفه ها 
۱-سنتی: سیستم تعرفه پیچیده و نرخ حقوق ورودی بالا 
۲-مدرن: سیستم تعرفه ساده و نرخ حقوق ورودی کم 
دریافت حقوق ورودی 
۱-سنتی: پیش از ورود کالاها دریافت می شود. 
۲-مدرن: بعد از ورود کالاها دریافت می شود. 
رویه ها 
۱-سنتی: بازرسی دستی و نزدیک به ۱۰۰ درصد کالاها 
۲-مدرن: حداقل بازرسی و کاغذ بازی 
اطلاعات 
۱-سنتی: اطلاعات محموله، به محض ورود کالاها، تهیه شده است. 
۲-مدرن: اطلاعات پیش از رسیدن کالاها و حمل، تهیه شده است. 
کارکنان 
۱-سنتی: حداقل آموزشها و مهارت را دارند. 
۲- مدرن: کاملا آموزش دیده و حرفه ای هستند. 
شفافیت و روشن بودن نحوه تصمیم گیری گمرک 
۱-سنتی: محدود بوده یا کاملا ناشناخته است، انتشار آگهی ها و قوانین گمرکی بسیار محدود است. 
۲-مدرن: فرایندها در گمرک و خارج از آن بطور کامل تشریح شده اند، شفافیت و همکاری کامل با تجارت وجود دارد. 
سودمندی برای دولت 
۱-سنتی: سازگاری کم، هزینه های زیاد برای دولت و صنعت، ارائه خدمات ناچیز 
۲-مدرن: سازگاری بالا و سنجیده شده، هزینه های بسیار کم برای دولت و صنعت، افزایش تسهیلات بطور گسترده و ادامه این روند در چارچوبی که در آینده بتوان این ارتقای خدمات را ادامه داد. 
مقایسه صورت گرفته در بالا فرضی نیست، بلکه از نتایج بدست آمده توسط تعدادی از کشورها جمع آوری شده که خود منتخبی از یافته های هر اداره گمرک است یک مثال خوب در این زمینه کشور پرو است در طول یک دوره چند ساله، پرو فرایندها و اداره گمرک خود را متحول ساخت و یکی از بدترین ها در جهان، به یکی از بهترین ها تبدیل شد. در پرو، گمرکاتی که کند ، رشوه خوار و بی نظم و با استانداردهای گمرکات جهانی ناهماهنگ بودند به وضعیت جهانی نزدیکتر شدند در ادامه دستاوردهای گمرکات پرو را در طول یک دوره پنج ساله که یک فرایند مداوم تا به امروز بوده و منجر به دریافت گواهینامه ایزو ۹۰۰۰ شده خلاصه کرده ایم: 
-تعرفه ها ساده تر و نرخ عوارض کاهش داده شد 
-نیروی کار تقریبا ۳۰ درصد کاهش یافته است 
-بازرسی کالاها از ۱۰۰ درصد به حداکثر ۱۵ درصد کاهش یافته است 
-متوسط زمان اظهار کالاها از ۳۰ روز به یک یا ۲ روز برای کالاهای کانال قرمز کاهش داده شد.(کالای کانال قرمز یعنی کالایی که مشکوک است و باید بازرسی شود) 
-افزایش روزهای مخصوص برای اظهار کالاهای کانال سبز 
-افزایش ارزش و حجم واردات که منجر به افزایش حجم کاری تا دو برابر شد 
-میزان درآمد چهار برابر شد. 
مثال پرو یک مثال از دنیای واقعیت است که یک اداره می تواند حجم کاری را افزایش داده، هزینه ها و نیروی کار را کاهش دهد و شیوه های بازرسی دستی را با یک رویکرد مبتنی بر اطلاعات و ریسک جایگزین کند و در واقع تسهیلات را بهبود بخشد و کل درآمد و سازگاری را افزایش دهد. مثالهای مشابه دیگری از تحولات مشابه در آسیا وجود دارد مانند سنگاپور و هنگ کنگ و یا شیلی در آمریکای جنوبی. 
• سازمانها و استانداردهای بین المللی گمرکی 
برای کشورهایی که آرزوی نوسازی و بروز کردن ادارات گمرک خود را دارند، سازمانهایی وجود دارد که می توانند از آنها حمایت کنند اولین آنها سازمان جهانی گمرک(World WCO)، واقع در بروکسل بلژیک است سازمان جهانی گمرک ،یک سازمان با حدود ۱۴۰ اداره گمرک در سراسر جهان است و خدمات مختلفی را برای کشورهای عضو فراهم می کند و استانداردهای بین المللی را برای طبقه بندی کالاها و رویه ها ی گمرکی تهیه و تنظیم کرده و توسعه می دهد. 
این سازمان اخیرا بیشتر بر روی استاندارد بین المللی جهت مشخص نمودن مبداء کالاهای وارد شده که ممکن است در دو یا چند کشور ساخته شده باشند، کار می کند. سازمان جهانی گمرک آموزش هایی را برای ادارات گمرک جهت طبقه بندی، ارزیابی، و همه رویه های گمرکی و اعمال آن فراهم می کند همچنین اصلاح گمرکات و برنامه های نوسازی را جهت کمک به کشورهای در حال توسعه برای بهبود و ارتقای کارایی و اثر بخشی خود، توسعه داده است. 
سازمان جهانی گمرک سمینارها و دوره های آموزشی را برگزار کرده و همچنین اقدام به مستند سازی در تعدادی از حوزه های دیگر گمرکی مانند امانت، کاهش زمان اظهار و هماهنگی با صنعت را می کند. 
سازمان تجارت جهانی(WTO) با سازمان جهانی گمرک بر روی امور گمرکی همکاری می کند. اخیرا WCO و WTO در ایجاد یک استاندارد برای مشخص کردن مبداء کالاها در تجارت بین المللی بیش از پیش همکاری می کنند سازمان تجارت جهانی به تازگی شروع به ارزیابی نقش شرکتهای بازرسی پیش از فرستادن محموله و ایجاد رهنمودهایی برای آن سازمانها در مورد موضوعات گمرکی کرده است. 
پیشنهاد شده است که سازمان جهانی گمرک کنوانسیون کیوتو را در مورد رویه های گمرکی مد نظر قرار داده و اعمال نماید کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل(آنکتاد) اقدام به حمایت از ادارات گمرک از طریق یک سیستم یکپارچه برای پشتیبانی از نیازهای عملیاتی گمرکات کرده است. 
سیستم ارائه شده توسط آنکتاد، آسیکودا خوانده می شود و اخیراً مورد تجدید نظر و بروزرسانی واقع شده و با کلیه عملیات های بین المللی گمرکی سازگار است این سیستم در ایران نیز اجرا شده و با نام نگار(نظام گمرکى آسان رایانهای) شناخته می شود. 
جامعه بازرگانان نقش اصلی در ایفای نقش گمرکات بطور بین المللی دارند اتاق بازرگانی بین المللی(ICC) راهنمایی برای گمرکات فراهم کرده است که در آن ویژگی ها و رویه اجرایی را که صنعت برای ساده و موثر بودن فرآیند تجارت بین المللی در گمرک لازم دارد بیان کرده است. 
اتاق بازرگانی بین المللی قرارداد همکاری با سازمان جهانی گمرک امضاء کرده در چندین زمینه با سازمان جهانی گمرک همکاری می کند با تشخیص و تایید اهمیت اصلاح گمرکات و استاندارد سازی برای کشورهای در حال توسعه، موسسات مالی بین المللی اقدام به حمایت از این کشورها به شکل اعطای وامهایی برای اصلاح گمرکات کرده اند. 
•موضوعات گمرکی 
جهانی شدن اقتصاد دنیا، تمرکز و فشار بیشتری را بر روی ادارات گمرک وارد کرده است در بعضی از کشورها حجم تجارت بین المللی در هر دهه دو برابر می شود و این امر منجر به تقاضای سنگینی از گمرکات برای تولید درآمد بیشتر شده است. 
وارد کنندگان درخواست سرویسهای استاندارد، یکپارچه و سریعتر را دارند و گمرکات باید بطور همزمان علاوه بر افزایش آمارهای تجاری اقدام به اعمال قوانین کشورهای خود در مرزها نمایند. 
جهانی شدن همچنین نگرانی هایی را در مورد محیط زیست، ضایعات خطرناک، نیروی کار کودک، تولید سلاحهای اتمی، میکروبی و شیمیایی، قاچاق مواد مخدر، مالکیت فکری و غیره که حتی برای ادارات گمرک مدرن و پیشرفته چالش ایجاد می کند، بوجود آورده است. 
ادارات گمرک در سراسر جهان، سیاستگذاران را به چالش کشیده اند تا بین تسهیل تجارت و اعمال قوانین گمرک که شامل درآمدزایی نیز هست یکی را انتخاب کنند. افزایش حجم کاری، پیچیدگی و ابهام و تهدیدات جدید مطرح شده برای اجتماع بواسطه سازمانهای جنایتکار ، کشورها را مجبور به انتخاب بین سازگاری و اعمال قوانین از یک طرف و تسهیل تجارت از طرف دیگر می کند. 
جهت خنثی سازی، بعضی از کشورها متمایل به شرکت های بازرسی پیش از ارسال محموله ها (PSI) به عنوان یک گزینه یا مکمل برای سازمان گمرکات خود شده اند. البته باید عنوان کرد که این شرکتها راه حل ها و پاسخ هایی را برای کوتاه مدت ارائه می کنند اما اغلب خود منجر به ایجاد مشکلات و موانع تجاری دیگر می شوند. 
•پایان دادن به تفاوتها و اختلافات 
نهایتا، بیشتر از این لازم نیست تا کشورهای در حال توسعه اقدام به انتخاب بین تسهیل تجارت و اعمال قوانین گمرکی کنند. همچنین نیازی نیست تا آنها شرکتهای PSI را جهت افزایش درآمد خود بکار گیرند گمرکات مدرن می توانند بطور موفقیت آمیزی با کمک سازمانهای توصیف شده در بالا این مشکل را حل کنند تکنولوژی اطلاعات ، تجزیه و تحلیل داده ها، مدیریت ریسک، ارزیابی، و عملیات های مدرن بازرگانی مانند مدیریت کیفیت نهایی و مهندسی مجدد فرایندهای بازرگانی این امر را برای سازمان گمرکات برای متحول ساختن خودشان و ورود به سازمانهای طبقه جهانی امکان پذیر می کند گمرکات مدرن می توانند تقاضای افزایش حجم کاری، نیاز به بهبود تسهیلات تجاری، و تقاضا برای بهبود اعمال بوسیله بکارگیری این ابزارها را برآورده سازند. 
•مسیر پیش رو 
یک برنامه نوسازی گمرک می تواند بوسیله بهبود در سه حوزه کلی که برنامه نو سازی گمرکات بین المللی (ICMP) را تشکیل می دهد، ایجاد شود: 
۱-بهبود و ارتقای زیر ساخت ها 
۲-بکارگیری توانایی ها 
۳-معرفی فرآیندهای پیشرفته 
•زیر ساخت ها 
سه فرآیند زیر ساختی وجود دارد که هر برنامه نوسازی باید آن را پیاده کند: 
۱-ارزیابی کامل از محیط داخلی و خارجی که گمرک باید در آینده در آن فعالیت کند و توسعه برنامه راهبردی جهت هدایت فرآیند تغییر و مواجه شدن با چالش ها در آینده. 
۲-افزایش متخصصان و شایستگی های گمرک در زمینه های فنی ارزش گذاری(ارزیابی)، طبقه بندی و سرمایه گذاری در آموزش جهت حفظ متخصصان و شایستگی ها. 
۳-ایجاد تعهد در امانت و برنامه ریزی و سازماندهی جهت ریشه کن کردن فساد و رشوه خواری . 
هر برنامه نوسازی گمرک با ارزیابی جزئیات وضعیت گمرک و محیطی که باید در آن فعالیت کند آغاز می شود ارزیابی باید شامل یک تجزیه و تحلیل جامع از الگوها و حجم تجارت، تغییرات در عملیات حمل و نقل، نقاط قوت و ضعف فعلی، و تکنولوژی های جدید باشد در نتیجه این ارزیابی گمرک برنامه راهبردی خود را جهت در نظر گرفتن این موضوعات و برآورده ساختن نیازهایی که توسط دولت و صنعت تقاضا می شود، توسعه می دهد. 
یک مرحله نخستین در هر نوسازی ابتدایی توجه به منابع انسانی و موضوع دیگر شایستگی سالاری است هر اداره ای در زمینه ارزیابی گمرکی، طبقه بندی، رویه ها و تشخیص مبداء کالاها باید متخصصانی در حد و اندازه جهانی داشته باشد. 
یک برنامه آموزش مداوم جهت گسترش این مهارتها در کنار آموزش دانشگاهی جهت حفظ و نگهداری علم گمرکی و تجارت بین المللی و یک برنامه منابع انسانی جهت استخدام و حفظ کارکنان حرفه ای متناسب، ضروری است. 
•فرآیندهای پیشرفته 
زیر ساخت ها، توانایی های پایه ای را برای ایجاد فرایندهای پیشرفته اطلاعات فراهم می کند که گمرکات جدید را خواهد ساخت و فرایند های پیشرفته عبارتند از: 
۱-ارتقای اعمال بر پایه یک رویکرد حل مسئله برای دستیابی به سازگاری و جلوگیری از تخطی ها 
۲-افزایش شفافیت در عملیات گمرکی و همکاری با صنعت از طریق تبادل اطلاعات جهت افزایش سازگاری و تسهیل سازی 
۳-یک رویکرد ممیزی که بوسیله آن گمرک وارد کنندگان و صادر کنندگان را جهت مشخص کردن کفایت آنها جهت فراهم کردن داده های دقیق برای گمرک بازنگری کند. 
۴-رویکرد مدیریت ریسک که به گمرک اجازه می دهد کار را برای وارد کنندگان بسیار سازگار تسهیل و توجه خود را بر روی خاطیان شناخته شده و بالقوه متمرکز کند که البته نباید برپایه حس ششم باشد بلکه برپایه ارزیابی سازگاری، آمار و ارقام و محاسبات ریاضی باشد. 
فرایندهای پیشرفته کلید توانمند سازی گمرکات برای افزایش حجم کاری و نیازمندیهای جدید برای کارا و موثر بودن بدون نیروی کار اضافی ، هستند. 
•اجرا و ادغام 
کلید موفقیت هر برنامه نوسازی گمرک دید مدیریت نسبت به فرآیند اجرا و ادغام اجزای مختلف خود جهت دستیابی به یک رابطه درونی و وابستگی متقابل اهداف بهبود سازگاری، تسهیلات کالاهای قانونی، و هزینه های کمتر برای بازرگانی و صنعت است. با اجرای یک برنامه مانند آنچه در بالا عنوان شد می توان به این اهداف بدون افزایش نیروی انسانی گمرک دست یافت. اجرا و ادغام را نباید در انتهای فرایند آغاز کرد بلکه باید در ابتدا آنرا اجرا نمود.همانطور که گمرک به سمت فرآیندهای مشکل اصلاح و تحول خود حرکت می کند، باید افزایش تقاضاهای مداوم جهت خدمات عمومی، درآمدزایی، و نیازهای جدیدی را که توسط سیاستگذاران مطرح می شود و هماهنگ کردن خود با توافق نامه های تجاری را نیز برآورده سازد.مدیران عالی باید فضای سیاسی مناسب را فراهم کرده و اجرای اصلاحات را در حالیکه نیازهای عملیاتی روزانه بطور مستمر برآورده می شود، حمایت کنند. 
•پیشنهادات 
مدرنیزه سازی و اصلاح گمرکات باید در سه سطح پیگیری شود: بین المللی ، منطقه ای، و ملی. 
خدمات و سازمانهای بین المللی که می توانند گمرکات را در اصلاح ابتدایی خودشان حمایت کنند در بالا ذکر شد از دیگر منابع جهت حمایت اصلاحات در گمرکات منطقه ای همکاری بین کشورهای همسایه و ایجاد موافقت نامه در زمینه های گمرکی است این موافقت نامه ها امکان استفاده از مزایای جغرافیایی، مسیرهای تجاری، فرهنگ و …کشورهای همسایه را فراهم می کند بطور مثال: موافقت نامه همکاری های اقتصادی آسیای میانه(APEC) یک کمیته گمرکی ایجاد و یک برنامه ۱۲ بندی را برای گمرکات مدرنیزه جهت اعضا تنظیم کرده است. با تشخیص نیاز به کار بیشتر بطور مشترک با فعالان صنایع شان، اپک کمیته مشاوره تجاری اپک(ABAC) را ایجاد کرده تا فرآیندهای تجاری را در سرتاسر منطقه کارا و موثر سازد. 
ائتلاف کشورهای آسیای جنوب شرقی (آ سه آن ) نیز برنامه مشابهی دارد اتحادیه اروپا و موافقت نامه تجارت آزاد آمریکای شمالی( نفتا) نیز به منظور افزایش جریان تجارت منطقه ای و اجرای عملیات گمرکی ایجاد شده اند. 
بطور متقابل ، ادارات گمرک به بمنظور ادغام فرآیندهای صادرات و واردات در حال تبادل اطلاعات هستند. نفتا یک نمونه سیستم گمرکی یکپارچه بین المللی را تهیه کرده است. بریتانیا و آمریکا بر روی یک سیستم یکپارچه متقابل کار می کنند چندین کشور پیش تاییدیه ای جهت تسهیل جابجایی مسافران هوایی دارند. بعضی کشورها با مرزهای مشترک اقدام به ایجاد تسهیلات گمرکی مشترک برای اهداف صرفه جویی منابع، به اشتراک گذاری اطلاعات، و کاهش بازرسی های اضافی نموده اند 
برپایه موفقیت این موافقت نامه های دوسویه و منطقه ای پیشنهاد می شود که کشورها و ادارات گمرک موارد زیر را رعایت کنند: 
-در تمامی موافقت نامه های منطقه ای و دوسویه که بنحوی به گمرک مربوط می شوند عضو شوند. 
-رابطه ای را با جامعه بازرگانان بین المللی در همه موافقت نامه های تجاری منطقه ای و دوسویه ایجاد کرده و از سازمانهای بازرگانی مانند اتاق بازرگانی بین المللی استفاده کنند. 
-امکان توسعه اشتراک یا سیستم گمرکی متقابل در بین فعالان تجاری نزدیک سنجیده شود. 
-نشست های برنامه ریزی شده منظم برای فعالان گمرکی در منطقه جهت بهبود فرآیندها و اشتراک گذاری اطلاعات برای ساده سازی و اثر بخشی فرآیندهای تجاری و بهبود سازگاری برگزار شود. 
-توسعه رویه ها جهت تسریع کردن جریان حمل و نقل در ترانزیت بین فعالان تجاری منطقه ای، امنیت درآمد را تضمین خواهند کرد. 
-ایجاد تسهیلات بازرسی مشترک در مرزهای زمینی جهت اشتراک گذاری اطلاعات و اجرای بازرسی های مشترک و کاهش این عملیات های تکراری در مرزهای هر کشور. 
این تلاشها جهت همکاری بین فعالان نزدیک تجاری محیط را برای تجارت در منطقه برای همه ی بخش ها بهتر کرده و بنابراین به موفقیت هر شرکت کننده ای کمک می کند. البته این موافقت نامه ها و تلاشها تنها مکمل هستند نه جایگزینی برای فعالیتهایی که هر گمرک باید جهت بهتر کردن فرآیندهای گمرکی خود و سازگاری با استانداردهای جهانی انجام دهد. 
•نتیجه گیری 
یک گمرک مدرنیزه و کارا و موثر تنها تسهیلات و سازگاری را بهبود نمی بخشد بلکه یک عامل مهم در ایجاد کشور به یک محل قابل قبول و دلخواه برای تجارت و سرمایه گذاری نیز هست. شرکتهای چند ملیتی اکنون قدرت انعطاف بسیار زیادی در تصمیم گیری در مورد محل کارخانجات تولیدکننده و مراکز توزیع که هم شغل و هم صادرات را ایجاد می کنند دارند. یک گمرک مدرنیزه که رویه های تسهیل سازی در آن اجرا شده و سازگار با استانداردهای جهانی است می تواند یک رقیب خوب در اقتصاد جهانی باشد که نهایتا منجر به افزایش موفقیت می شود اما لازم است به این نکته نیز اشاره کنیم که همیشه کشورهایی که بهترین خدمات کشتیرانی و دریایی را به مشتریان خود ارائه می کنند دارای گمرکات پر تردد و سریع نیز هستند.زیرا تا زمانی که گمرکات یک کشور بصورت جهانی عمل نکنند و در اثر کاغذ بازی ها و بازرسی های بیهوده مدت زمان رسیدن محموله کشتی را به صاحبانش با تاخیر مواجه سازند هیچ بازرگان و کشوری تمایل آنچنانی به ادامه تجارت با آن کشور نخواهد داشت با تاخیر در امر ترخیص محموله ها علاوه بر هزینه های سنگین انبارداری، گاهی نیز باید اقدام به پرداخت جریمه تاخیر به کشتی کرد از طرف دیگر اگر گمرک زمینه های لازم برای ترانزیت کالاها را فراهم کند با توجه به موقعیت استراتژیک ایران و همسایگی با چند کشور محدود به خشکی بهترین فرصت و امتیاز را برای شرکتهای کشتیرانی ایرانی جهت بهره برداری از آن فراهم می کند. 
در صورتی که گمرکات بتوانند بصورت جهانی و با سرعت بالا عمل کنند مسلما حجم واردات و احتمالا صادرات افزایش خواهد یافت که این امر به نفع دولت، گمرک و سازمانهای دیگری چون کشتیرانی می شود و میزان درآمد کشور را افزایش می دهد با توجه به نقش کلیدی گمرکات در تجارت و ترغیب بازرگانان و همچنین نقشی که در موفقیت تجار در رقابت های جهانی دارد نحوه عملیات آن و تاثر گذاریش بر تجارت چه مثبت و چه منفی، مستقیما بر نحوه عملیات شرکتهای کشتیرانی اثر می گذارد همیشه پر رنگ ترین حضور گمرکات در بنادر است که این حضور نقش اساسی این نهاد را در تجارت دریایی نشان می دهد بنابراین می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که هرگونه اصلاح و نوسازی در گمرک در واقع اصلاح زیر ساخت های تجارت دریایی کشورهای چون ایران است که بیش از ۹۰ درصد واردات خود را از طریق دریا انجام می دهند.

نویسنده نوشته: امیر قائدی حیدری

هیچ اگر سایه پذیرد من همان سایه هیچم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید دوست داشته باشید

خروج انگلستان از اتحادیه اروپا

برکسیت(Brexit) و اثرات آن بر صنعت کشتیرانی انگلستان

در ۲۳ ژوئن ۲۰۱۶ ، اکثریت ۵۱.۹ درصد از رای

پروفرما (PROFORMA INVOICE) و استعلام_قیمت ( inquiry ) چیست و تفاوت بین آنها؟

در بحث خرید های خارجی دو موضوع داریم : “پیشنهاد

چرا ماده ۱۹۰ آیین نامه باید اصلاح شود؟

 براساس ماده (۱۹۰) آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی انجام

آخرین دیدگاه‌ها

    دسته‌ها

    بایگانی میلادی