در مواقعی ،تصمیم گیرندگان در شهرهای بندری مجبور می شوند مطابق با شرایط اضطراری رفتار کنند امروزه دیگر نباید از شهربندری صحبت کرد بلکه باید از عبارت منطقه بندری استفاده کرد در گذشته هیچ گاه طرحی در مورد ساخت شهر با بندر بطور همزمان مطرح نبوده است اما بیشتر شهرهای ساخته شده درمحل بنادر بوده است در نظر نگرفتن فعالیتها و وظایفی که یک بندر باید انجام دهد در چندین دهه قبل،اکنون نیاز به فضای بزرگ تر را جهت این گونه فعالیتها موجب شده است یعنی منطقه گسترده تری ازاسکله و اطراف آن که قبلا ًبرای فعالیتهای بندر نیاز نبود،اکنون لازم شده است. 
امروزه سواحل به مهمترین نمایشگاه های مجلل برای معماران بین المللی شناخته شده تبدیل شده است که به قلمرو شهرهای بندری هجوم آورده اند بطور مسلم تحول حمل ونقل همانطور که مطالعات صورت گرفته در ۲۰ سال اخیر توسطAIVP 
(Internationa Association Cities and Ports) نشان داده موفقیت بزرگی برای شهرهای بندری رقم زده است. 
در نتیجه با سرازیر شدن سرمایه به مناطق بندری می توان با ایجاد امکانات و تسهیلات فرهنگی،توریستی و ورزشی نظیر موزه ها و آکواریوم ها و… شهرهای بندری را بسوی توسعه های منطقی هدایت کرد. 
امروزه سرمایه گذاران ،سیاستمداران و…..به خوبی متوجه شده اند که شهرهای بندری همانند معدن طلایی هستند که با ایجاد فرصت استثنایی می توانند درآمد بسیار عالی با قدرت ریسک پذیری بالا برای آنها فراهم کنند این امر را می توان با رشد بالای سرمایه گذاری در بنادر در سال های اخیر مشاهده کرد. 
افزایش قابل توجه در ترافیک بنادر موجب شده است بنادر زیادی اراضی کافی برای تجدید نظر در شیوه های کاری خود با شهرها نداشته باشندهمچنین فشارهای زیادی از طرف انجمن های حفظ محیط زیست به بنادر وارد می شود تا فعالیتهای خود را منطبق با استانداردها کرده و مانع از تخریب منابع طبیعی شوند علاوه بر این شهرها این آمادگی را ندارند تا نسبت به تخصیص مجدد این زمین ها و سواحل به بنادر عقب نشینی کنند این مسئله امروزه با نزدیکترشدن هر چه بیشتر فعالیتهای بنادر به شهرها از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است چرا که فعالیتهای بندری آلودگی های صوتی و روشنایی را ایجاد می کنند که با توجه به کار مداوم هفت روزه و تمام وقت ، دیر یا زود برای ساکنین شهرها غیر قابل تحمل خواهد شد. 
البته ادغام شهرها و بنادر در بسیاری از نقاط جهان امری اجتناب ناپذیر است و با گشوده شدن درهای شهرها به سوی بنادر فعال بازرگانی، تقاضا برای سکونت در این شهرها خصوصا داشتن محل سکونتی که دید مشرفی بر بندر داشته باشد افزایش یافته است و این امر موجب ایجاد تفرجگاهها نیز در فضاهای بین بنادر و شهرها شده است. 
همه این مشکلات که ناشی از عدم برنامه ریزی صحیح در نحوه ساخت بنادر و آینده نگری است امروزه نگرانی هایی را برای کشورهایی که اکثر واردات و صادرات خود را مرهون بنادر هستند ایجاد کرده است مهمترین مشکل در این زمینه ترافیک بنادر است که باتوجه به هم مرزی بنادر با شهرها باعث کندی در حمل ونقل و کاهش آسایش شهر نشینان شده است. 
۱۰ عامل اصلی در تراکم ترافیک بنادر عبارتند از: 
۱- برنامه ریزی 
•سرمایه گذاری در اسکله ها جدید بدون اطمینان از وجود مناطق پشتیبانی کننده، دسترسی بندر و سازگاری های عملیاتی مانند نیروی کار آموزش دیده، تجهیزات حمل کالا و فضای کافی انبار(چه در داخل و چه در خارج منطقه بندر) که بتوانند به این اسکله ها خدمات ارائه دهند 
•حمل ونقل درون مرزی ناکافی (از نظر حجم و کارایی) مثلاً تعدادتریلر،اتوبانها،خطوط ریلی و مسیرهای دسترسی دیگر به بندر 
•تاخیر در تکمیل پروژه های توسعه ای حمل ونقل و بندری، بطوری که ظرفیت پیش بینی شده در زمان مورد نظر مهیا نباشد 
•عدم موفقیت در پیش بینی های مربوط به ترافیک در واکنش به تغییرات اصلی ناشی از توسعه های اقتصادی 
•توسعه، ارتقا و نوسازی انبارها بدون فراهم کردن فضای کافی برای توسعه ی حجم ترافیک در طول ساخت. 
•ناکارآمدی مدیریت بندر و سازمان برنامه ریز در ایجاد برنامه های کافی و به موقع برای توسعه بنادر. 
•عدم انعطاف در برنامه های توسعه بمنظور ایجاد تغییر در نحوه جریان ترافیک در آینده. 
•مداخلات سیاسی و اجتماعی که در طول فرآیند تصمیم گیری رخ می دهند 
۲- مدیریت 
•عدم ثبات و عهده دار بودن کوتاه مدت پستها توسط مدیران ارشد 
•انتخاب مدیران ارشد بدون توجه به شرایط لازم جهت این شغل 
•عدم آموزش کافی دیگر کارکنان، خصوصاً برای مدیران میانی و عملیاتی 
•عدم مشارکت مستقیم مدیران در فعالیتهای اصلاحی 
۳-نیروی انسانی 
•روابط انسانی ضعیف، که منجر به عملیاتهای محدود و ناکارا می شود 
•مشکلات ناشی از گروه اکثریت یا اقلیت کارکنان متناسب با موقعیت 
•سازماندهی ناکارای نیروی انسانی 
•عدم موفقیت در انطباق عملیاتهای کاری با شرایط بومی همانند آب و هوا 
•ضعف در آموزش کارکنان اسکله،خصوصاً در استفاده از تجهیزات پیچیده 
۴-هماهنگی 
•فقدان همکاری و هماهنگی در بین سازمانها و بخش های خصوصی و دولتی که در بندر مشغول به کار هستند 
•نبود مشارکت و همفکری بین سازمان بندر و استفاده کنندگان از بندر در رابطه با توسعه و عملیاتها 
۵-ترافیک 
•ترافیک غیر منظم به علت سیاستهای نادرست واردات و صادرات 
•اختلالات ترافیکی کوتاه مدت به علت ضعف در برنامه زمانی کشتیها که منجر به تجمع آنها می شود 
•انجام عملیاتهای مربوط به کشتی های زیادی در یک مسیر مشخص، که در نتیجه تناژهای پایین را طلبیده و استفاده ناکارا از اسکله را منجر می شود 
•انبار کالا، در بندر بارگیری، بدون توجه به کارایی عملیات تخلیه 
•ارائه کالاهایی با بسته بندی نامناسب برای جابجایی در بندر 
•گیرندگان بدون منابع مالی کافی یا تسهیلات لازم برای تحویل گرفتن کالا 
•توقف بیش از اندازه کشتی ها در اسکله به دلایلی مانند عدم نظم در برنامه زمانی آنها 
۶-عملیاتها 
•سیاستهای نادرست که منجر به استفاده از تسهیلات حمل ونقل برای انبار طولانی مدت کالا در جایی که فضای کافی وجود ندارد می شود،بنابراین خروجی اسکله را کاهش می دهد. 
•کمبود تسهیلات انبار در بندر یا مناطق درون مرزی ، که باعث می شود کالاها برای مدت طولانی در تسهیلات ترانزیتی بندر باقی بماند 
•نیاز به حمل کالاهای فله در اسکله های کالای عمومی 
• فضای ذخیره کم برای مواجه با مواقع اوج یافتن تقاضا برای جا در بندر. 
•نیاز به کنترل شدید به علت دزدی و قاچاق که مانع از حمل ونقل راحت و کارا می شود 
•کمبودهای مالی برای تهیه تجهیزات مدرن حمل و نقل 
•ترکیب نامناسب تجهیزات حمل به علت موقعیت و شرایط خارج از کنترل مدیریت بندر. 
۷-نگهداری 
سیاستهای ناکافی در نگهداری از دلایلی اصلی از سرویس خارج شدن تجهیزات می باشد که از جمله عوامل دخیل در آن می توان موارد زیر را نام برد: 
•نبود نگهداری پیشگیرانه و عملیاتی 
•پرسنل مسئول نگهداری غیر واجد شرایط 
•بی توجهی به انبارکافی قطعات یدکی 
•استانداردسازی های ناکافی انواع تجهیزات 
۸-رویه های ترخیص و تهیه و ارائه اسناد 
•تاخیر در رساندن اسناد 
•اسناد ناقص 
•استفاده از شیوه ها و مستند سازی های منسوخ 
•شیوه های منسوخ ترخیص برای کالا و کشتی 
•اجازه به وارد کنندگان جهت سفارش محموله ها بدون داشتن پشتوانه مالی برای دریافت داشتن محموله خود 
۹-اثرات پویا 
•تغییر در انواع کشتیها، بدون مشورت کافی ابتدائی،که منجر به ناکارایی موقت می شود 
•مشکلات ناشی از شیوه های جدید حمل کالاها 
•انتقال و ترانسشیپمنت اضطراری کالاهای یک بندر دیگر، که منجر به افزایش کالاهایی که یک بندر باید جابجا کند، می شود 
•تغییرات دوره های آب و هوایی بد مورد انتظار 
۱۰-وظیفه و موقعیت بندر 
•امکان افزایش دسترسی به فضای پشتیبانی کننده در بنادر به علت مجاورت با زمین های اشغال شده توسط شهرها 
•فعالیتهای انجام شده در محدوده بندر، که مستقیماً به حمل ونقل کالا مرتبط نیست،اما ممکن است با افزایش خروجی بندر در تعارض باشد( برای مثال، کنترل های گمرک،شیوه های بازرسی و…) 
•مشکلات ترافیکی که ممکن است به علت تداخل ترافیکی با کشورهای محدود به خشکی رخ دهد 
•بنادری که به عنوان یک منطقه تجاری و ترافیکی عمل می کنند ممکن است در اثر تصمیمات کشورهای همسایه موقعیت خود را از دست بدهند 
در طولانی مدت ارائه راه حل هایی برای حذف تراکم بطور مسلم این مشکلات را برطرف می کند اما در کوتاه مدت می توان از گزینه هایی همانند زیر استفاده کرد: 
۱-استفاده از دیگر بنادر نزدیک 
۲-استفاده از دیگر انواع کشتیها،بطور مثال کشتی های RoRo که بطور قابل توجهی به کاهش تراکم ترافیک در برخی بنادر کمک خواهد کرد 
۳-استفاده از شیوه حمل ونقلی دیگر مثلاً هوایی 
۴-تصویب سریع قوانینی به منظور کنترل بهتر بر جریان ترافیک ورودی به کشور 
فرآیند اصلاح بنادر و مزایای آن 
با مطالبی که بیان شد نیاز به اصلاح بنادر مشخص می شود اما فرآیند اصلاح بنادر امری نیست که در کوتاه مدت قابل اجرا باشد و گاهی مدت طولانی لازم دارد با این حال، ایجاد دانش لازم جهت پیشبرد فرآیند اصلاحات را در بیشتر کشورها باید از صفر آغاز کرد در حالی که دلایل پیوستن به اصلاح بنادر زیاد و متفاوت است اما می توان اینگونه بیان کرد که این امر موجب اطمینان صادرکنندگان/واردکنندگان، مشتریان، فروشندگان و…می شود یک برنامه خصوصی سازی موفق می تواند دولت را از بند هزینه های غیرضروری آزاد کند و بودجه بیشتری را برای برنامه هایی نظیر تسهیلات اجتماعی دولت در اختیار او قرار دهد.همچنین باعث شناسایی گلوگاههای تجاری و توسعه اقتصادی شده و ایمنی کارکنان و دریانوردان را بهبود می بخشد 
بطور گسترده تر ، مزایای مورد انتظار را می توان به شکل زیر خلاصه کرد: 
دولت 
در سطوح کلان اقتصادی: بهبود توان رقابتی تجارت خارجی بوسیله کاهش هزینه های حمل ونقل و خصوصاً هزینه های خدمات بندری،بهبود کارایی بندر در حوزه زمینی/دریایی. 
در سطوح خرد اقتصاد: سبک کردن بار مالی بودجه های ملی بوسیله انتقال بخشی از سرمایه گذاری ها و هزینه های عملیات روی بخش های خصوصی و افزایش درآمد از دارایی های بی بهره 
اپراتورهای پایانه و حمل ونقل 
کنترل موثر هزینه های خدمات و عملیات بندری ، کارایی بیشتر در استفاده از دارایی های حمل ونقل و موقعیت رقابتی بهتر در بازارهای حمل ونقل و فرصتهای تجاری بیشتر در رشد بخش ها(مثلاًبخش کانتینر) 
فرستندگان ،صادر کنندگان/ وارد کنندگان 
کاهش هزینه های بندر و در نتیجه کارایی عملیاتی بیشتر،نرخ حمل ونقل دریایی و هزینه های پایین تر و رقابت پذیری بهتر صادر کنندگان در بازارهای خارجی 
مشتریان 
قیمت پایین تر کالاهای مصرفی، و دسترسی بهتر به طیف وسیعتری از محصولات که بواسطه افزایش رقابت بین عرضه کنندگان بوجود آمده است 
در کلمبیا ، انتقال بیشتر خدمات بندری به بخش های خصوصی منجر به رشد سریع و زیادی در بهره وری ،نرخ های پایین تر برای استفاده کنندگان از بنادر، و درآمدهای بسیار خوب برای صاحب امتیازان شد. بطور مشابه در آرژانتین ،مزایا برای صاحب امتیازان عملیاتهای پایانه ای در بوینس آیرس چشمگیر بود: شارژ بنادر و تعرفه های کشتیرانی به سرعت کاهش یافت و بهره وری نیروی کار تقریباً چهار برابر شد و حجم کالاهای جابجا شده حدود ۵۰ درصد افزایش یافت. 
هدف مجموعه برنامه های توسعه بندری،فراهم آوردن حمایت از تصمیمات موثر سیاستگذاران که اصلاحات را برای نهادهای عمومی که فراهم آورنده، هدایت کننده و قانونگذار در خدمات بندری در کشورهای در حال توسعه هستند می باشدبطور ویژه اهداف این مجموعه برنامه های توسعه ای عبارت است از: 
•درک نیازها،چالشها و خطرات برای اصلاح بخش ها و طراحی مجدد نهادها که از تغییر محیط های تجاری احاطه کننده عملیاتهای بندری ناشی می شود 
•انتخاب از بین گزینه ها برای مشارکت بخش خصوصی و تحلیل مفاهیم برای تعریف مجدد عملیاتهای وابسته، و رابطه قانونی بین بخش خصوصی و دولتی 
•وضع قوانین ،قراردادها و اجاره ها برای نظارت بر مشارکت بخش خصوصی 
•مدیریت تحول جهت افزایش مشارکت بخش خصوصی 
نتیجه گیری 
در اثر توسعه حمل ونقل بین المللی ، شهرها و بنادر مجبور به همکاری بیشتر با یکدیگر شده اند تا در کنار هم بتوانند ادامه حیات دهند اگر چه هنوز نیاز به نوآوری های زیادی بمنظور تسهیل ترکیب فعالیتهای بندری با فعالیتهای شهری وجود دارد اما گسترش تفرجگاهها در بنادر، افراد را قادر به فراهم آوردن مناطق اقتصادی مناسب کرده و به درک راحتر ریسکها و چالش های آن کمک شده است توسعه مجدد شهر- بندر و تحولات ساحلی باعث افزایش اهمیت این مناطق همانند مناطق مرکزی شده استهمزمان با توسعه بندر فعالیتهایی صورت می گیرد که اثراتی را بدنبال دارد از جمله این فعالیتها و اثرات آن می توان به موارد زیر اشاره کرد: 
گسترش حوزه بندری( دریایی) 
جبران خسارات از بین رفتن موجودات دریایی که در آن محل زندگی می کنند، تغییر نقشه های دریایی، عمق سنجی و لایروبی 
گسترش حوزه بندری( زمینی) 
از بین رفتن موجودات زمینی ساکن در آن زیستگاه، مشکلات مربوط به زمینهای از قبل آلوده 
زیر ساختهای حمل ونقل 
فعالیتهای ساختمانی زیاد و افزایش بالقوه در آلودگی صوتی و آلودگیهای هوا 
توسعه یا جابجایی پایانه 
همه مباحث مربوط به هوا،آب،خاک،رسوب و موجودات زنده آن زیستگاه 
توسعه مناطق ویژه صنعتی 
تغییرات بالقوه در جریان آبهای زیر زمینی 
آلودگی های بندر در طول هفت روز کار مداوم از مواردی است که می تواند بزودی توسط ساکنان جدید برای زندگی در بندر غیر قابل تحمل شود بنابراین همه اقدامات پیش گیرانه در این زمینه باید مد نظر قرار گیرد و واقعیت یک بندر نیز باید شناخته شده و مورد قدردانی واقع شود. همه بنادر خصوصا بنادری که تاکنون بدون هیچ الگو و برنامه خاصی گسترش یافته اند نیازمند تجدید نظر در خط مشی های توسعه خود هستند تا در آینده دچار چالش نشوند ترافیک بنادر و نزدیکی مناطق شهری به حوزه بندری باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد.در این مقاله سعی شد تا عوامل اصلی ایجاد ترافیک و مشکلات نزدیکی روزافزون مناطق شهری و بندری بیان شود. اصلاح بنادر امری زمانبر و نیازمند مشارکت کلیه نهادها و مسئولین مرتبط است امید است با توجه به این مسائل و برنامه ریزی صحیح برای آن، بنادری کارا و ایمن را جهت ارائه خدمات مهیا کنیم.

نویسنده نوشته: امیر قائدی حیدری

به زودی این قسمت تکمیل می شود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید دوست داشته باشید

خروج انگلستان از اتحادیه اروپا

برکسیت(Brexit) و اثرات آن بر صنعت کشتیرانی انگلستان

در ۲۳ ژوئن ۲۰۱۶ ، اکثریت ۵۱.۹ درصد از رای

layday or laytime

رواماندیا بازه زمانی مجاز (Laytime or Layday)

در حمل و نقل تجاری ، رواماند(Laytime or Layday) مدت

آخرین دیدگاه‌ها

    دسته‌ها

    بایگانی میلادی