بر طبق آمار کلوب P&I  انگلستان هزینه های اشتباهات انسانی در هر سال ۵۴۱ میلیون دلار است. طبق تجزیه و تحلیل آنها بر روی ۶۰۹۱ دعاوی با ارزش بیش از ۱۰۰ میلیون دلار، که در طول ۱۵ سال صورت گرفته ، ۶۲ درصد این زیانها مربوط به عامل انسانی است.در فعالیت پیشگیرانه آنها از ضرر و زیانها، کلوب  تاکید بیشتری را روی ریشه ی این عوامل در رابطه با صدمات انسانی و دیگر حوادث، انجام داده است. آنها فهمیدند که اغلب محققان اشخاص را عامل بیشتر تصادفات می دانند(عامل آشکار یا (active failures ، بدون اینکه عوامل ریشه ای را مد نظر قرار دهند. (عوامل پنهان یا (latent failures.

کلوب اظهار می کند که عوامل ریشه ای یا پنهان(latent failures)  اغلب از تصمیم گیری لایه های بالاتر ناشی می شوند و این اشتباهات را در یک یا چند مورد از ۱۱ طبقه زیر می توان قرار داد:

۱-      رویه ها Procedures

۲-      سخت افزار Hardware

۳-      طراحی     Design

۴-      مدیریت نگهداری  Maintenance Management

۵-      شرایط تحمیل کننده اشتباه  Error Enforcing Conditions

۶-      Housekeeping

۷-      اهداف ناسازگار  Incompatible goals

۸-      ارتباطات    Communication

۹-      سازمان یا تشکیلات  organization

۱۰-   آموزش    Training

۱۱-     Defences

جای تعجب نیست که هر یک از این طبقات دربرگیرنده عامل انسانی هم است!

یک ابتکار عالی در یکی از بخش های کلوب P & I  انگلستان، تولید یک ویدئو با عنوان ” جایی برای اشتباه نیست” می باشد که بطور وسیعتری به علل تصادفات دریایی پرداخته است. در این ویدئو بطور گسترده تری هشدارهایی فراتر از دلایل مستقیم و نزدیک برای تصادفات، و کمبود در رویه ها و فعالیتهایی که ممکن است به وقوع حوادث کمک کند عنوان شده است.

Karl Lumbers  مدیر پیشگیری از خسارات کلوب می گوید ” ما باید جلوی اتفاق بعدی را بگیریم نه آخرین آنها را.” عوامل پنهان تهدیدات بزرگتری می باشند چرا که آنها شرایطی را بوجود می آورند که  در آن تصادفات محتمل تر و جدی تر می باشند.

نویسنده نوشته: امیر قائدی حیدری

هیچ اگر سایه پذیرد من همان سایه هیچم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید دوست داشته باشید

خروج انگلستان از اتحادیه اروپا

برکسیت(Brexit) و اثرات آن بر صنعت کشتیرانی انگلستان

در ۲۳ ژوئن ۲۰۱۶ ، اکثریت ۵۱.۹ درصد از رای

layday or laytime

رواماندیا بازه زمانی مجاز (Laytime or Layday)

در حمل و نقل تجاری ، رواماند(Laytime or Layday) مدت

آخرین دیدگاه‌ها

    دسته‌ها

    بایگانی میلادی