کشتیرانی نسبت به صنایع هوایی به میزان دو برابر دی اکسید کربن در هوا منتشر می کند بنابراین مسئولیت بیشتری در این زمینه دارد با این وجود خطوط هوایی پیوسته در جهت پیشرفت و اصلاح و بهبود شرایط خود گام بر می دارند. 
بعضی از دریانوردان به مواد منتشر شده توسط کشتی ها که در اثر سوزاندن سوخت های سنگین تولید می شود به علت غلظت آنها ” ماست سیاه” می گویند 
به اعتقاد محققان با نشستن این دودها بر روی یخ ها در قطب، گرما توسط یخ ها جذب شده و به این ترتیب سرعت ذوب شدن یخ ها افزایش می یابد. 
موتور کشتی نیز مقدار زیادی نیتروژن تولید می کند که به رشد انفجاری خزه ها در دریا کمک می کند این خزه ها در هنگام تجزیه، اکسیژن زیادی را مصرف می کنند که باعث ایجاد مناطق مرگ دریایی در محل ترافیک سنگین کشتی ها در آب می شود، مانند دریای بالتیک. 
باید به این نکته نیز توجه داشت که حجم آلودگی ناشی از فعالیت کشتیرانی ها در کنار رشد اقتصاد و تجارت جهانی بطور مستقیم افزایش می یابد به گفته Achim Steiner مدیر اجرایی برنامه محیط زیست سازمان ملل به علت اینکه کشتیرانی کمتر از صنایع دیگر در چشم است، در طولانی مدت به آن توجهی نشده و به انتهای برنامه های روزانه رفته است. 
با این حال در آوریل ۲۰۰۸ میلادی سازمان بین المللی دریانوردی کاهش سولفور موجود در سوخت دریایی را که از سال ۲۰۱۰ در همه کشتی ها به کار گرفته خواهد شد، مطرح کرده است همچنین طرحی را در جهت کاهش اکسید نیتروژن منتشره از موتور کشتی های نوساز از سال ۲۰۱۱، با سازماندهی در جهت انطباق همه معیارها در اکتبر ارائه کرده است. 
البته این سازمان همچنان در حال کار بر روی معیارهای جداگانه جهت مواجه با بیشتر مباحث مشکل آفرین در زمینه انتشار دی اکسید کربن است. 
کمیسیون اروپا که بازوی اجرایی ۲۷ کشور اتحادیه اروپا است نیز سال قبل اعلام کرد که اگر IMOدر تهیه یک طرح یا پیشنهاد در مورد کاهش دی اکسید کربن کشتی ها تا انتهای سال کم کاری کند، خود به امر قانون گذاری در این زمینه خواهند پرداخت، شاید با شامل کردن کشتیرانی ها در برنامه تجارت کربن اروپا بتوان صاحبان کشتی را مجبور به جبران خسارت وارده در اثر آلودگی های ایجاد شده توسط آنها به سایر بخش ها نمود . 
صنایع کشتیرانی پیشنهادات سازمان بین المللی دریانوردی را حمایت می کنند زیرا این پیشنهادات بطور جهانی بکار گرفته شده و به آرامی معرفی می شوند. اما صنایع سوخت مستقیماً درخواست تجدید نظر و بازنگری بیشتر اصول مهم را دارند مثلاً اصلی که یک سقف جهانی در مورد سولفور موجود در سوخت های دریایی از حداکثر سطح جاری که ۵/۴ درصد است به ۵/. درصد تا سال۲۰۲۰ را مطرح می کند. 
به گفته خانم مولر دبیرکل گروه صنعتی Europia صنایع سوخت قادر به ایجاد سریع عملیات پالایش کافی نخواهد بود و چون پالایش به تولید گازهای گلخانه ای خروجی کمک زیادی خواهد کرد شرکتهای نفتی جریمه شده و خسارت خواهند دید. 
مطابق با مطالعه صورت گرفته در سال ۲۰۰۷ برای موسسه آمریکایی پترولیوم ، این امر می تواند هزینه ای بالغ بر ۱۲۶ میلیون دلار در طول ۱۳ سال برای سرمایه گذاری در تجهیزات و مواد شیمیایی جایگزین بجای سوخت های آلوده کننده که به اندازه کافی پاک تر از گازوئیل هستند جهت عرضه به صنعت کشتیرانی تحمیل کند همچنین مطالعه نشان می دهد که صنعت باید روی هر بشکه ۱۳ تا ۱۴ دلار بطور مستقیم به اپراتورهای کشتی نیز بپردازد. 
•چه اقداماتی در زمینه رفع این مشکل تاکنون صورت گرفته است؟ 
هم اکنون Wallenius Willesmsen logistics، که در نروژ و سوئد واقع شده ، از سوخت های که به میزان کمتر از نصف مقدار، سولفور دارد استفاده می کند که تحت قوانین دریایی بین المللی ارائه شده مورد نیاز خواهد بود. Lena Blomqvist کارشناس محیط زیست Wallenius ، در توضیح اینکه چرا شرکتها در حال آماده شدن برای سوخت پاک تر هستند گفت: ما می دانیم که مشتریان، شرکتهای کشتیرانی سبزتر را به عنوان بخشی از زنجیره عرضه خود می خواهند. 
بعضی از شرکتهای کشتیرانی در حال سرمایه گذاری در موتورهای دریایی کاراتر که گرمای هدر رفته را بیشتر جذب و تبدیل به انرژی کند هستند، در حالیکه سوخت کمتری مصرف کرده و آلودگی کمتری تولید کند. اما صدها کشتی هم اکنون در اطراف جهان در دست ساخت می باشند و تنها مشتی از آنها شامل آن تکنولوژی هستند. 
برخی دیگر کشتی را با سرعت کمتری می رانند تا مصرف سوخت و انتشار دی اکسید کربن را بطور ویژه کاهش دهند. تعدادی از شرکتها حتی اقدام به آزمودن نیروی باد و دریانوردی با بادبان کرده اند اما این راههای ابتدایی ممکن است با اصول مهمی چون سرعت و پایایی در تجارت در تضاد باشد. 
در گوتنبورگ سوئد، خدمه کشتی ، کشتی را به سیستم مرکزی متصل کرده تا از سیستم الکتریکی واقع در ساحل استفاده کنند که این کار با اتصال یک دو شاخه بزرگ صورت می گیرد که در زمان ۱۰ دقیقه امکان پهلوگیری را فراهم می کند این تکنولوژی مانع از انتشار سولفور، نیتروژن و ذرات منتشر شده در اثر پهلوگیری کشتی ها در مناطق نزدیک شده و نیز صدای موتور را کاهش می دهد. 
این سیستم در گوتنبورگ در هشت سال قبل و بعد از اینکه Stora Enso، که یک شرکت سوئدی در زمینه انرژی است، از بندر خواست تا به آنها در بهبود وضعیت محیط زیست کمک کند، بکار گرفته شد هزینه های انجام شده برای سیستم از ۷۰ هزار یورو (حدود ۱۰۹ هزار دلار) تا ۶۴۰ هزار یورو برای هر خروجی متغیر بود و بزرگی آن بستگی به این داشت که اتصال به شبکه انرژی واقع در مجاورت چگونه آسانتر است. در گوتنبورگ ، هزینه های سیستم بین دولت سوئد، Stora Enso و بندر تقسیم شد الکتریسیته از شبکه محلی تامین می شود اما Stora Enso میزان خیلی کمی هزینه اضافی برای الکتریسیته سبز تولید شده توسط توربین های بادی می پردازد. 
یک فاکتور پاگیر در زمینه توسعه این شیوه تفاوت در بسامد (فرکانس) الکتریکی کشتی هاست فاکتور دیگر هزینه بالاتر انرژی الکتریکی در مقایسه با سوخت فسیلی که هیچ مالیاتی بابت آن پرداخت نمی شود است تاکنون درخواست بندر جهت معافیت پرداخت مالیات برای استفاده از انرژی ساحلی نادیده گرفته شده است، که اداره بندر گوتنبورگ را ناامید کرده است. 
بارانهای اسیدی حاصل از منابعی چون کشتیرانی منجر به تغییر رنگ بسیاری از سنگها و آثار تاریخی می شود، همچنین کاهش میزان شیلات، تخریب زیستگاه آبزیان، بیماریها و …. همه از اثرات آلودگی های ناشی از کشتی ها است. 
با توجه به زیانهای وارده به علت این آلودگی ها در بنادر تهیه و ارائه راه حل های جدید و رفع مشکلات پیش روی راه حل های کنونی باید هر چه سریعتر مد نظر قرار گیرد. برای درک بهتر اهمیت این موضوع زمانی را تجسم کنید که برای گرفتن یک ماهی از یک رودخانه قلاب دیگر کارایی ندارد و باید تور بزرگی را برای گرفتن چند ماهی در رودخانه بیندازید البته اگر ماهی های صید شده برای استفاده سالم و عاری از آلودگی باشند!؟

نویسنده نوشته: امیر قائدی حیدری

به زودی این قسمت تکمیل می شود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید دوست داشته باشید

خروج انگلستان از اتحادیه اروپا

برکسیت(Brexit) و اثرات آن بر صنعت کشتیرانی انگلستان

در ۲۳ ژوئن ۲۰۱۶ ، اکثریت ۵۱.۹ درصد از رای

layday or laytime

رواماندیا بازه زمانی مجاز (Laytime or Layday)

در حمل و نقل تجاری ، رواماند(Laytime or Layday) مدت

آخرین دیدگاه‌ها

    دسته‌ها

    بایگانی میلادی