دیشب گفتگوی خبری شبکه ۲ در مورد صنعت دریانوردی در ایران بود.

در این گفتگوی  تقریبا ۱ ساعته در رابطه با مشکلات و مسائل دیگر صحبت شد.

مهمانان برنامه : آقای داجمر مدیر عامل شرکت کشتیرانی ایران

                     آقای طاهری مدیر عامل سازمان بنادر و کشتیرانی

من تنها نکات مختصر و خبر جدیدی که ایشان در خلال صحبتها به اون پرداختن رو اینجا بیان می کنم.

خبر جدیدی که مطرح شد و عنوان کردند که هنوز ابلاغیه آن ارسال نشده اما حرف من رو از همین جا به عنوان ابلاغیه در نظر بگیرید این بود:

·     می دانیم که کشتی های داری پرچم خارجی به هنگام ورود به بنادر و یا مثلا عبور از مسیر مشخصی چون کانالها باید ۱۰ درصد عوارض پرداخت کنند که گویا این عوارض به سازمانهای حمل ونقلی مانند حمل ونقل زمینی می رسد. ( این هزینه را صاحب کالا که محموله خود را با کشتی داری پرچم خارجی حمل می کند باید پرداخت کند اما کشتی های داری پرچم خودی یا خانگی از آن معاف هستند).

             بیان شد که علی رغم اینکه این هزینه ۱۰ درصد را سازمان بنادر هم نمی گیرد اما عنوان می کنیم که از         این پس هر کشتی که مالک آن ایرانی باشد ( اعم از پرچم خارجی یا خانگی ) از پرداخت این ۱۰ درصد   معاف      است اما کشتی هایی که مالک غیر ایرانی دارند و با پرچم خارجی هستند این هزینه را باید پرداخت کنند.

·     نکته دیگر اینکه عنوان شد مدت توقف کشتی در بنادر ( فکر می کنم بیشتر منظور بندر رجایی بود) به نصف روز رسیده . البته قبلا در یکی از روزنامه ها مدت تخلیه یک کشتی کانتینری ۷ ساعت مطرح شده بود که با هم همخوانی د ارد.

·     همچنین اینکه سالانه 14 الی ۱۵ هزار کشتی از تنگه هرمز تردد می کنند اما اکثرا در فوجیره عملیات سوختگیری را انجام می دهند ( ۱۸ میلیون تن) و سهم ایران از این بازار سوخت تنها ۵/۰ درصد یعنی صفر است.و بنابراین ۶ میلیارد دلار درآمد را از دست می دهد در حالیکه ۷۰ درصد این سوخت از ایران به این بندر می رود و طی رایزنی ها با وزارت نفت قرار شده که مشکل این کمبود مازوت حل شود تا ایران جایگاه اصلی خود را دربازار بیابد.

·          همچنین این قول داده شد که بندر چابهار با برنامه ریزی برای حمل ۶ میلیون تن کالا ، گوی سبقت را از بند رگوادر برباید.

بعضی مطالبی که در این گفتگو زیر نویس می شد:

۱-       ظرفیت حمل کالا ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تن است.

۲-       متوسط سن ناوگان تجاری ایران ۱۲ سال است.

۳-       ایران با ۱۳۳ فروند کشتی بزرگترین ناوگان را در خاورمیانه دارد.

۴-       ایران رتبه ۲۰را از لحاظ ناوگان تجاری و نفتی در دنیا دارد.

۵-       ایران رتبه ۱۴ جهان در حمل کالای فله و..را دارد.

۶-       ایران داری ۱۱ بندر تجاری است.

۷-       ایران داری ۱۱۰ اسکله با طول تقریبی ۲۲ هزار کیلومتر

۸-       ایران در لیست سفید جهانی قرار دارد و استانداردهای جهانی را رعایت می کند

باید اعتراف کنم این مطالب رو من امشب براساس شنیده های شب قبل نوشتم پس اگر در جایی اشتباهی هست بیان کنید تا اصلاح کنم.

نویسنده نوشته: امیر قائدی حیدری

به زودی این قسمت تکمیل می شود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید دوست داشته باشید

خروج انگلستان از اتحادیه اروپا

برکسیت(Brexit) و اثرات آن بر صنعت کشتیرانی انگلستان

در ۲۳ ژوئن ۲۰۱۶ ، اکثریت ۵۱.۹ درصد از رای

layday or laytime

رواماندیا بازه زمانی مجاز (Laytime or Layday)

در حمل و نقل تجاری ، رواماند(Laytime or Layday) مدت

آخرین دیدگاه‌ها

    دسته‌ها

    بایگانی میلادی