قانون امور گمرکی

ماده ۱۰

ارزش کالای ورودی در گمرک در همه موارد عبارت است از بهای سیف (بهای خرید کالا در مبداء به اضافه هزینه بیمه و حمل و نقل و باربندی)و کلیه هزینه های مربوط به افتتاح اعتبار و یا واریز بروات و همچنین حق استفاده از امتیاز نقشه ،مدل و علامت بازرگانی و سایر حقوق هزینه هایی که به آن تعلق می گیرد که از روی سیاهه خرید یا سایر اسناد تسلیمی(ماده ۱۱را نگاه کنید) صاحب کالا(تبصره ۱ ماده ۱۴ را نگاه کنید) تعیین و براساس نرخ ارز و برابریهای اعلام شده از طرف بانک مرکزی ایران در روز تسلیم اظهار نامه خواهد بود.

متاسفانه فرصت اینکه آیا در بارنامه مبلغ را هم می زنند یا نه نداشتم( گرچه نمونه بارنامه رو دارم اما این رو بذارید به حساب تنبلی من!!) اما اگر اینطور باشد بارنامه هم یکی از اسنادی است که از روی آن پی به ارزش محموله می برند.

ماده ۱۱

در مورد کالایی که بدون سیاهه خرید به گمرک ارائه شود و یا ارزش مندرج در سیاهه خرید به نظر گمرک نامتناسب باشد گمرک باید ارزش کالا را براساس ارزش کالای صادراتی مثل یا مشابه در کشور مبداءمنهای تخفیف یا جوایز صادراتی عادله تعیین کند.

در صورتی که به اطلاعات فوق دسترسی نباشد گمرک ارزش عمده فروشی همان نوع کالا یا مشابه آن را با توجه به کشور مبداء در بازار داخلی در زمان ترخیص منهای حقوق گمرکی و سود بازرگانی و عوارض سایر هزینه های بعد از ورود و همچنین سود عادلانه تشخیص و آن را به عنوان ارزش کالا ماخذ احتساب حقوق گمرکی و سود بازرگانی و هزینه های گمرکی و عوارض قرار خواهد داد.

تذکر۱: البته در حال حاضر بیشتر به لوح فشرده خود مراجعه کرده و براساس سوابق یا نرخهای معین در آن اقدام به قیمت گذاری می کنند.

تذکر۲:گواهی مبداء همیشه نشان دهنده کشور صادر کننده نیست و باید این مطلب را از روی بارنامه فهمید.

ماده ۱۴

تبصره۱

صاحب کالا از نظر گمرک در مورد کالای بازرگانی کسی است که نسخ اصلی اسناد خرید یا حمل به نام او صادر و از طرف بانک مهر شده و حواله ترخیص نیز به نام او باشد و یا اسناد مهر شده مزبور به نام وی ظهرنویسی و صحت امضاء واگذارنده از طرف مقام صلاحیتدار گواهی شده باشد.

نویسنده نوشته: امیر قائدی حیدری

هیچ اگر سایه پذیرد من همان سایه هیچم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید دوست داشته باشید

خروج انگلستان از اتحادیه اروپا

برکسیت(Brexit) و اثرات آن بر صنعت کشتیرانی انگلستان

در ۲۳ ژوئن ۲۰۱۶ ، اکثریت ۵۱.۹ درصد از رای

layday or laytime

رواماندیا بازه زمانی مجاز (Laytime or Layday)

در حمل و نقل تجاری ، رواماند(Laytime or Layday) مدت

آخرین دیدگاه‌ها

    دسته‌ها

    بایگانی میلادی