چندی پیش یکی از دوستان عزیز در ایسنای مرکزی در ایمیلی عنوان کرده بودند که برای امر گزارش به یکی از بنادر اعزام شده اند اما آشنایی کافی با بنادر و مشکلات آن ندارند و از بنده حقیر درخواست کمک کردند. در ایمیل مختصری که برای ایشان فرستادم تا حد توان سعی کرده بودم این مشکلات را توضیح بدهم که بعنوان یک پست بروز می کنم:

همچنین از دوست عزیز جناب آقای جهانگیر روشنی که در این امر مرا یاری کردند تشکر می کنم.

مهمترین مشکل بنادر ایران را می توان نبود سیاستگذاریهای درست دانست.این سیاست گذاری ها را می توان اعم از: عدم مدیریت موثر و کارا، عدم مطابقت تخصص کارکنان با مشاغل، عدم مطابقت قوانینی همچون گمرک و بندر(که سبب افت کارایی می شود)،داشتن افق دید کوتاه(مثلا در خرید تجیهیزات نیازهای چند سال آتی را تنها مد نظر قرار دادن)،و …. اشاره کرد که هر کدام را بطور مختصر در پایین توضیح می دهم.

عدم مدیریت موثر:

با عنوان کردن آن اولین چیزی رو که به ذهن انسان خطور میکند مسائل سیاسی است اما اینطور نیست(منظور عزل و نصب مدیران ومسئولین بواسطه باند بازی های رایج نیست) بلکه تغییر شیوه های مدیریت ( از سنتی به مدرن )است که مسلما نیاز به گذر زمان دارد چرا که از طبیعت انسانهاست که در مقابل تغییر و تحول مقاومت می کنند.

نبود آموزشهای لازم:

نیروهایی که برای این منظور آموزش دیده باشند ( مثلا” بطور کامل با قوانین و کنوانسیونهای بین المللی آشنا یا در زمینه حمل و نقل ، داری تخصص لازم باشند و بتوانند در این امر سرعت و کارایی رو افزایش بدهند.)

البته اخیرا” در این زمینه فعالیتهای خوب اما تقریبا بی هدفی صورت گرفته، شاید بپرسید فعالیت خوب، بی هدف نمی تواند باشد!!! اما به عنوان مثال می توان عنوان کرد: 

در دانشگاه دریانوردی چابهار، دانشجویان رشته مدیریت و بازرگانی دریایی برای عملیات و کارهای بندری آموزش می بینند، این در حالی است که چنین رشته ای برای سازمان برنامه و بودجه تعریف نشده است و به طبع آن سازمان بنادر از قبول فارغ التحصیلان آن به عنوان نیروهای متخصص در زمینهء دریایی سر باز می زند ، و دانشجویان این رشته، با وجود اینکه چند سالی هست که فارغ التحصیل شد ه اند هنوز هم سرگردان و بیکارند .

خب قضاوت با شماست  ، رشته ایی را که به ظاهر متناسب با نیاز کشور ارائه شده است و الحق در این زمینه از سایر رشته ها مفیدتر هست چرا باید از جانب سازمان برنامه و بودجه نادیده انگاشته شود و از جانب سازمان بنادر مورد بی مهری قرار گرفته باشد .( این مورد را بواسطه همدری با دوستان دانشجوی فارغ التحصیل پر رنگ تر نشان دادم ).

عدم مطابقت تخصص با شغل:

این مورد نیاز به توضیح ندارد ، حضرت عالی از بنده آگاه تر می باشید. (اینجا هم مثل خیلی جاهای دیگر ) وقتی برای کارهای مثلا” بازرسی یا امور بندری از مهندس برق بجای افراد متخصصی که برای این کار آموزش دیده اند استفاده می شود، نتیجه معلوم است !!!

عدم هماهنگی و همکاری بین گمرک وبندر:

یکی از مشخصه های بارز بنادر پیشرفته و پر رونق عبور سریع کالا با کمترین تاخیر می باشد. اما در ایران قوانین دست و پا گیر گمرک باعث معطلی بسیار زیاد کالاها خصوصا کالاهای کانتینری می شود . در کشورهای پیشرفته کمتر احتمال بازرسی یک کانتینر وجود دارد اما خوب در ایران این یکی از مشکلات است(این مورد جای بحث بسیار زیادی دارد که میتوان از جنبه های مختلف مورد توجه قرار بگیرد)

به عنوان یک مثال کوچک باید به عرض برسانم که در همهء دنیا از ابزارهای مثل ایکس ری  برای بازرسی کانتینر استفاده می شود ، این در حالی است که در ایران حتی یک عدد از این دستگاه ها وجود ندارد.( البته من با پرسش از یکی از مسئولین گمرک چابهار مطلع شدم که چندین دستگاه ایکس ری دربندر شهید رجایی وجود دارد اما شخصا ندیده ام.)

سیاستگذاری های غلط یا داشتن دید افق کوتاه:

مثلا” باید در سیاستگذاری ها این نکته را مد نظر قرار داد که جرثقیلهای کانتنری ( gantry crane )برای کشتیهای ۵۰۰۰ کانتینری خریداری میشود ، در حالی که تا چند سال دیگر کشتیهایی که در بنادر تردد خواهند کرد ۷۰۰۰ کانتینر به بالا خواهند بود. در اینجا بحث آبخور اسکله  ها مطرح می شود که خود جای بحث دارد ( این مطلب را نه از خود که از زبان یکی از اساتید که در کلاس مطرح کردند عنوان می کنم.)

همچنین عنوان این نکته خالی از لطف نیست ، که با وجود اعلام کردن بندر چابهار به عنوان یک گزینه مناسب برای ایجاد یک بندر بزرگ منطقه ای از سوی بانک جهانی ( این که کدام سازمان بین المللی باشد را درست بخاطر ندارم فکر کنم همان بانک جهانی باشد) معرفی شده { در ضمن بندر چابهار تنها بندر کشور است که قبل ازتنگه هرمز وجود دارد ، اگر تنگه هرمز را مسدود شود ، همه بنادر ایران فلج می شوند } تعلل و بی برنامگی دولتمردان تا انجا پیش رفته که با روی کار امدن بندر گوادر پاکستان که بواسطه  حمایت چین و امریکا به سرعت در حال ساخت و تجهیز است ، این فرصت استثنایی درراستای یافتن سهم مناسبی از تجارت و ترانزیت کالا در جهان از دست رفت که هیچ ، موقعیت بقیه بنادر هم زیر سوال می رود.

نویسنده نوشته: امیر قائدی حیدری

به زودی این قسمت تکمیل می شود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید دوست داشته باشید

خروج انگلستان از اتحادیه اروپا

برکسیت(Brexit) و اثرات آن بر صنعت کشتیرانی انگلستان

در ۲۳ ژوئن ۲۰۱۶ ، اکثریت ۵۱.۹ درصد از رای

layday or laytime

رواماندیا بازه زمانی مجاز (Laytime or Layday)

در حمل و نقل تجاری ، رواماند(Laytime or Layday) مدت

آخرین دیدگاه‌ها

    دسته‌ها

    بایگانی میلادی