یکی از نکات اصلی معضل آلودگی محیط زیست در قرن جدید چالش کنترل مصرف انرژی در بخش حمل و نقل می‌باشد. افزایش مصرف فرآورده‌های نفتی با رشد شهرنشینی و صنعتی شدن رو به تزاید است و ادامه روند مصرف کنونی چه به لحاظ معضلات زیست محیطی و چه به لحاظ محدودیت منابع فسیلی مسلماً امکان پذیر نخواهد بود.

رشد جمعیت، توسعه شهرها و اقمار آنها، رشد اقتصادی و افزایش درآمد، از عوامل اصلی افزایش مصرف می‌باشند. بعبارت دیگر، می‌توان اینگونه تعبیر نمود که رشد تمدن بواسطه محدودیت منابع فسیلی مورد تهدید واقع شده است و تنها راه‌حل آن استفاده بهینه از منابع موجود و جایگزینی منابع جدید می‌باشد.

 عوامل مختلفی که بر بازده مصرف سوخت، در سطحی که تقاضای حمل و نقل ارضاء گردد، تأثیر می‌گذارند به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول عواملی هستند که به ارتباط وسیله نقلیه با سیستم حمل و نقل می‌پردازند. از جمله این عوامل می‌توان به نرخ مالکیت وسایط نقلیه، تراکم‌های ترافیکی، و بار وسایط نقلیه اشاره کرد. دسته دوم فن‌آوری وسایط نقلیه را شامل می‌شوند.

راه‌حلهای متفاوتی نیز برای کاهش مصرف سوخت وجود دارند که می‌توان آنها را در ۵ گروه تقسیم نمود. این پنچ گروه عبارتند از :

۱)کاهش تقاضای حمل و نقل، ۲) هدایت تقاضا به سمت وسایل یا بازدهی انرژی بیشتر، ۳)افزایش ضریب اشغال و بار وسایل نقلیه، ۴) افزایش بازده وسایل نقلیه، ۵) اصلاح عملکرد ترافیک

کاهش تقاضای حمل و نقل:

 کاهش تقاضای حمل و نقل از طریق اصلاح کاربری زمین و استفاده از تکنولوژی‌های مخابراتی امکان پذیر می‌باشد. برآورد انجام شده توسط شرکت کداک نشان می‌دهد که استفاده از سیستم و ویدئو کنفرانس در ملاقاتهای ماهانه سازمان ملل بجای ملاقات رودررو کاهش قابل ملاحظه‌ای در مصرف انرژی را بدنبال دارد. کار در خانه و توسعه اینترنت از عوامل جدی تأثیرگذار بر تقاضای حمل و نقل هستند.

هدایت تقاضا به سمت وسایل با بازدهی بیشتر:

 توسعه روزافزون شهرنشینی جابجایی انسان و کالا را به صورت مسئله‌ای در آورده که پیچیدگی آن دائماً در حال افزایش می‌باشد. بررسی سیستم‌های حمل ونقل عمومی درون شهری نشان‌دهنده این موضوع است که قابلیت جابجایی مسافر اینگونه سیستمها در مقایسه با خودروهای شخصی بسیار بیشتر است در حالیکه مصرف انرژی و عوارض زیست محیطی و آلودگی کمتری را در بر می‌گیرند. جداول زیر سیستمهای مختلف حمل و نقل را با یکدیگر مقایسه می‌کند.

نویسنده نوشته: امیر قائدی حیدری

به زودی این قسمت تکمیل می شود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید دوست داشته باشید

خروج انگلستان از اتحادیه اروپا

برکسیت(Brexit) و اثرات آن بر صنعت کشتیرانی انگلستان

در ۲۳ ژوئن ۲۰۱۶ ، اکثریت ۵۱.۹ درصد از رای

layday or laytime

رواماندیا بازه زمانی مجاز (Laytime or Layday)

در حمل و نقل تجاری ، رواماند(Laytime or Layday) مدت

آخرین دیدگاه‌ها

    دسته‌ها

    بایگانی میلادی