نقش پرداخت یارانه های فوق العاده در حل مشکلات مالی

علاوه بر آن دراین کشورها ۱۵ الی۲۰ درصدهزینه کل کشتی به صورت یارانه به کارخانجات کشتی سازی پرداخت می شود .در کشورهایی مانند آلمان و ژاپن، به جای کمک مستقیم به شرکتهای کشتیرانی، یارانه ها را به شرکتهای کشتی سازی اختصاص می دهند تا از آن طریق، هم روند فعالیت شرکتهای کشتی سازی ادامه یابد و هم با کاهش قیمت کشتی ها، به شرکت‌های کشتیرانی کمک شده باشد.

عدم توانایی نظام بانکی کشور جهت فاینانس پروژه‌های صنایع دریایی

 بعضی از پروژه های صنایع دریایی درکشورنیازبه حمایت مالی چند صد میلیون دلاری دارند که هیچیک ازبانک‌های کشور حاضر به فاینانس کردن این مبالغ نیستند و اصلاً در سیستم بانکی کشور، این میزان گردش پولی وجود ندارد . اگر بانک‌ ها بخواهند در پروژه های صنایع دریایی سرمایه گذاری کنند ، از آنجا که سرمایه گذاری در این صنعت را دارای ریسک بالایی میدانند ، باید ازسود آور بودن پروژه اطمینان کامل حاصل کنند و به همین دلیل خواهان تضمینهای خاصی هستند . حتی دربرخی موارد ، تضمین وزارت صنایع، شرط فاینانس کردن پروژه ها عنوان می شود.

 از آنجا که مدیران اقتصادی کشورنمی خواهندکوچکترین ریسکی درسرمایه گذاریها داشته باشند ، لذا اغلب پول ها در بانک‌ها انباشته می شود و صرف پروژه های عمرانی کشور نمی شود . از طرف دیگر برای کاهش ریسک سرمایه گذاری ، باید بیمه‌های سرمایه گذاری تا حد کل قیمت شناور افزایش یابند.

در پروژه های فراساحل که امروزه در کشور مطرح شده است ، نیاز به سرمایه- گذاری های بسیار هنگفتی نسبت به پروژه‌های کشتی سازی وجود دارد که البته چون صنعت فراساحل درکشوررشد مناسبی داشته است،ریسک سرمایه گذاری در آن پائین تر آمده است.

مشکلات نظام بانکی کشور

 برای ارائه طرح های توجیهی برای بانک‌ها و گشایش اعتبار، زمان بسیارطولانی صرف می شود که بعضاًبه چندین سال می رسد . به طورمثال ، گشایش اعتباربرای ساخت ۶ فروند کشتی کانتینربر،که ارزش قرارداد آن ۱۸۸.۵ میلیون دلاربود ، بیش از ۶ سال به طول انجامید . درتأمین منابع مالی این قرارداد،شرکتهای کشتی سازی نقش فعالی داشتند ، درحالیکه مشکلات مالی واعتباری باید از طرف وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی رفع شود. اگر چه وزارت صنایع برای رفع موانع و مشکلات فنی و پیشرفت صنایع دریایی حداکثرتلاش خودرامی کند،ولی مشکلات مالی را که بخش عمده ای ازمعضلات صنایع دریایی کشور است، باید وزارت اقتصاد و دارایی برطرف کند.

مشکلات تأمین سرمایه صنایع کشتی سازی به صورت سهام بورس یا اوراق مشارکت

  یکی از شرایط ارائه سهام شرکت ها و صنایع در بورس ، سودآور بودن آنها میباشد. پس از احراز این شرایط ، عملکرد این شرکت را سازمان بورس بررسی می کند تا سهام آنها بتواند به عنوان سهام  قا بل عرضه دربورس مطرح شود . اولین شرط ارائه سهام شرکت‌های کشتی سازی دربازاربورس، اطمینان مردم از سودآور بودن آن است.

  ازطرف دیگراوراق مشارکت هم تضمین دولت را می خواهد؛ اگردولت حاضر به تضمین سرمایه گذاری دراین صنایع باشد، دیگر نیازچندانی به عرضه اوارق مشارکت نیست. چرا که شرکت ها ی کشتی سازی می توانند با استفاده از ضمانتنامه دولتی،کالای مورد نیازرا خریداری کرده یا در ترخیص کالا از گمرک از آن استفاده کنند، که این مسئله قسمت مهمی از معضلات مالی راحل خواهد کرد. همچنین اگر دولت حاضر به ارائه تضمین باشد ، بانک‌ها هم برای سرمایه گذاری در این صنایع، مشکل تضمین سرمایه گذاری را نخواهند داشت.

 در هر حال امیدواریم صنعت کشتی سازی درکشور به حدی رشد کند و سودآور شود که امکان جذب اعتبارات به صورت اوراق مشارکت فراهم گردد.

منابع و مراجع:

 نشریه بندر ودریا/سازمان بنادروکشتیرانی.

www.pso.org/اینترنت

نویسنده نوشته: امیر قائدی حیدری

به زودی این قسمت تکمیل می شود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید دوست داشته باشید

پروفرما (PROFORMA INVOICE) و استعلام_قیمت ( inquiry ) چیست و تفاوت بین آنها؟

در بحث خرید های خارجی دو موضوع داریم : “پیشنهاد

معنای واقعی جهش درآمدی گمرک چیست؟

اخیرا گزارشات بسیاری در تحلیل جهش درآمدی گمرک در سال

پشت پرده کارت های بازرگانی اجاره ای

بررسی انگیزه صاحبان کالا در استفاده از کارتهای بازرگانی اشخاص

آخرین دیدگاه‌ها

    دسته‌ها

    بایگانی میلادی